یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اسفند ماه 1399

تحليل و بررسي سيستم هاي حرارتي ، برودتي و تجهيزات استخر

انواع برج خنك كننده و كاربرد آن

برج خنك كننده چيست؟

 برج خنك كننده Cooling Tower يك مبدل حرارتي مدار باز است كه به واسطه تبخير آب در محيط باز عمل ميكند و آب مورد استفاده در سيستم را خنك مي كند. هر چه رطوبت محيط كمتر باشد برج هاي خنك كننده عملكرد بهتري خواهند داشت.

برج خنك كننده

برج هاي خنك كننده در اكثر مكان هاي بزرگ و كوچك اعم مانند كارخانه هاي صنعتي، ساختمان هاي مسكوني و تجاري بزرگ، نيروگاه‌ها، پتروشيمي، صنايع هسته‌اي و ساير صنايع... به كار مي روند. برج هاي خنك كننده با باز خنك سازي آب به صورت دائم سبب تنظيم دماي دستگاه هاي صنعتي و افزايش راندمان توليد مي‌شوند. كولينگ تاور براي خنك كنندگي آب و سيالات ديگر به كار مي روند. معمولا مصرف آب در برج خنك كننده بيشتر است. چرا  كه قدرت سرد كنندگي آب نسبت به ساير سيالات در حجم برابر بيشتر است.

در واقع مي توان گفت هدف استفاده از برج خنك كننده در صنايع به گردش دراوردن آب در دستگاه ها به منظور از بين بردن گرماي آب و در واقع خنك كردن آب است كه اين فرآيند توسط برج خنك كننده انجام مي شود.

عملكرد برج خنك كننده

داخل برج خنك كن المان هاي افزايش سطح تماس وجود دارد اين المان ها ميتوانند چوب و يا پكينگ هاي فيلم و اسپلش باشند. پاشش آب روي اين المان ها و تماس با هواي اجباري فن موجب خنك شدن آب مي شود.

بخشي از آب براي انجام عمل خنك كاري تبخير مي شود كه بايد جايگزين گردد.

در قسمت تحتاني برج هاي خنك كننده تشت آب وجود دارد كه آب خنك شده در آن جمع مي شود و خروجي دستگاه به اين تشت متصل است.

در اين دستگاه آب از بالا به پايين پاشيده مي شود و هوا در جهت مخالف با زاويه ۱۸۰ درجه  يا متقاطع با زاويه ۹۰ درجه با آن برخورد مي كند.

ايجاد جريان هوا در كولينگ تاور به واسطه فن دستگاه صورت ميگيرد كه در مدل هاي مختلف متفاوت است. در بعضي از برج ها از فن ملخي يا آكسيال و در بعضي ديگر از انواع فن سانتريفيوژ استفاده مي شود.

لازم به ذكر است برج هاي خنك كننده در محيط هايي با رطوبت بالا كارايي مناسبي ندارند.

انواع برج خنك كننده

برج هاي خنك كننده به طور كلي در انواع زير توليد مي شوند. 

برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده فايبرگلاس در انواع مدار باز ، مدار بسته ، مدور ، مكعب ، از جنس گالوانيزه و فايبر گلاس در ظرفيت هاي مختلف با بالاترين راندمان ، توليد و عرضه مي شود. برج خنك كننده فايبرگلاس بامين تهويه از ظرفيت حداقل 5 تن تبريد تا ظرفيت 1250 تن تبريد قابل ساخت و تحويل مي باشد. برج خنك كننده فايبرگلاس كه اصطلاحا باتل تايپ Butle Type نيز اطلاق مي گردد داراي گردش هواي مخالف با آب Counter Flow با فن آكسيال و سيستم القايي جريان هوا (بدين معني كه هوا پس از برخورد با پروانه هاي فن به خارج دستگاه هدايت مي گردد.) 

برج خنك كننده مكعبي

برج خنك كننده مكعبي از ظرفيت 10 تن تبريد تا 500 تن تبريد بصورت كانترفلو ( جريان مخالف) از جنس فايبرگلاس و گالوانيزه در دو نوع مدار باز و مدار بسته توايد مي شود.

برج خنك كننده مكعبي مدار بسته در سيستم هايي كه حساسيت دستگاه هاي خنك شونده بالاست و همچنين مناطقي كه كمبود آب وجود دارد و فشار كاري سيستم بالاست استفاده مي شود.

انواع برج خنك كننده بر اساس روش انتقال حرارت

برج خنك كننده مدار باز

در برج خنك كننده مدار باز نقش اصلي بر عهده آب است. هدف اصلي برج خنك كننده مدار باز خنك كردن همين سيال است. در واقع برج خنك كننده مدار باز خود شامل انواع مختلفي مي شود و در صنعت بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. عملكرد اين برج ها به اين شكل است كه آب مورد نظر براي خنك شدن از واحد به برج پمپ مي شود. سپس با تبخير آب در هواي ورودي سبب مي شود كه دما كاهش يابد.

 برج خنك كننده مدار بسته

اساس كار اين نوع برج ها نيز مانند برج هاي خنك كننده مدار باز است تنها تفاوتشان اين است كه در اين برج ها سيال با هواي خنك كننده تماسي ندارد.

عملكرد اين نوع برج ها به اين صورت است كه گرما بدون مصرف آب مستقيما وارد اتمسفر مي شود و انتقال حرارت نيز توسط يك سطح انجام مي شود. در واقع اين روش از خنك كردن مناسب سيال هاي فرايندي است.

مزاياي برج خنك كننده

مصرف انرژي بسيار پايين و نگهداري بسيار ﺁسان.

كاهش استهلاك و خرابي تجهيزات صنعتي

برج خنك كننده با گردش دائمي آب سرد در مبدل حرارتي موجب باز خنك سازي روغن موجود در دستگاه ها ميشود.

جهت كسب اطلاعات بيسشتر و مشاهده قيمت برج خنك كننده در انواع فايبرگلاس، مكعبي و ... به سايت بامين تهويه مراجعه نماييد.

انتخاب ظرفيت مناسب منبع كويل دار

ظرفيت يا حجم مورد نياز در يك منبع کویل دار 300 ليتري تا 2000 ليتري ظرفيت هاي رايج منابع كويل دار است. ميزان ظرفيت منبع كويلي ، با توجه به استانداردهاي مختلف در كاربردهاي مختلف تعيين مي شود. همچنين ميزان كويل موجود در مخزن در كل مخزن بسيار تاثير گذار است. ميزان ظرفيت آبگرمكن پس از محاسبه بار حرارتي ساختمان تعيين ميگردد. حجم منبع كويل دار به كمك جداول تعيين حداكثر مصرف آب گرم و ضريب تقاا از طريق رابطه زير تعيين مي‌شود.

 

V_t=D_m×D_f×D_s

كه در آن V_t حجم نهايي منبع كويل دار است و براي متغيرهاي ديگر داريم:

D_m، حداكثر مصرف آب گرم بر حسب گالن بر ساعت كه از طريق جداول به دست مي‌آيد.

D_f، ضريب تقضاي مصرف كه از طريق جداول به دست مي‌آيد.

D_s، ضريب ذخيره منبع بر مبناي جداولي كه ذكر شد.

جهت دريافت مشاوره فني و انتخاب بهترين برند منبع كويل دار با كارشناسان بامين تهويه تماس حاصل فرماييد.

اطلاعات فني، تصاوير و قيمت منبع كويل دار را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

راهنماي استفاده از پكيج ايساتيس

دفترچه راهنماي پكيج ايساتيس

قبل از استفاده از پكيج ديواري ايساتيس، دفترچه راهنماي  آن را با دقت مطالعه نماييد. هر چند كه استفاده از پكيج هاي گرمايشي ساده و آسان است اما بسياري از افراد از جزئيات آن و يا مشكلات و ارور هاي احتمالي به طور كامل آگاهي ندارند. پس با مطالعه دفترچه راهنماي پكيج ديواري از دستگاه خود بهتر استفاده كنيد و از مشكلات احتمالي جلوگيري به عمل آوريد.

در دفترچه راهنماي پكيج هاي گرمايشي اطلاعات كامل و جامع مانند نكات ايمني، تنظيمات، مراقبت و نحوه استفاده از پكيج

نوشته شده است كه خواندن آن مي تواند به شما در استفاده صحيح از دستگاه كمك كند و باعث پيشگيري از خراب شدن پكيج و افزايش طول عمر مفيد دستگاه پكيج ديواري شما ميشود.

پس از نصب پكيج، آشنايي با نحوه روشن كردن دستگاه از اهميت ويژه اي برخوردار است. چرا كه دستورالعمل روشن كردن انواع پكيج هاي گرمايشي با يكديگر متفاوت است.

با استفاده از دفترچه راهنماي پكيج ايساتيس مي توانيد اطلاعات مفيدي در زمينه نحوه تنظيم پكيج در حالت زمستاني و يا تابستاني كسب كنيد. و نياز شما به سرويس كار پكيج بسيار محدود مي شود.

لذا از آنجا كه پكيج ايساتيس از جمله محصولاتي است كه در بين مصرف كنندگان ايراني داراي محبوبيت زيادي مي باشد، در ادامه اين مطلب با نحوه روشن كردن آن بيشتر آشنا خواهيد شد.

توصيه هايي قبل از روشن كردن پكيج ايساتيس:

  1. نصب دودكش استاندارد، ثابت و با عايق بندي مناسب بسيار ضروري است.
  2. از باز بودن دودكش پكيج اطمينان حاصل كنيد.
  3. قبل از روشن كردن پكيج از عدم قرارگيري وسايل قابل اشتعال مانند كاغذ يا پارچه بر روي پكيج مطمئن شويد.
  4. در صورت احساس وجود نشتي گاز در دستگاه، از آن استفاده نكرده و دسته شير گاز آن را قطع كنيد.
  5. دسته شير گاز ورودي به دستگاه را قبل از افزايش فشار در دستگاه و يا حتي تخليه مدار گرمايش، حتما ببنديد.

نحوه روشن كردن پكيج ايساتيس:

  • شير پركن پكيج را باز كنيد تا مدار دستگاه پر از آب شود و به محض رسيدن به فشار 1 بار بر روي نمايشگر فشار دستگاه، شير پركن را ببنديد.
  • دسته شير گاز پكيج را باز كنيد.
  • سيم برق دستگاه را به پريز برق وصل كرده و دكمه POWER دستگاه را فشار دهيد.
  • بعد از اين مرحله بايد پسورد مخصوص مصرف كننده كه ( 000 ) است را در كنترل پنل دستگاه وارد كنيد.
  • در اين مرحله نمايشگر مخصوص درجه حرارت آب گرم مصرفي كه با عدد 11 در تصوير كنترل پنل دستگاه مشخص است، شروع به چشمك زدن مي كند.
  • با چرخش ولوم مربوط به دماي آب گرم مصرفي مي توانيد دماي آب گرم مصرفي را تنظيم كنيد.
  • با فشار دادن دكمه منوي پكيج ايساتيس برنامه تنظيم شده توسط شما تاييد شده و وارد برنامه مي شويد.
  • در صورتي كه دكمه ريست را فشار دهيد، مي توانيد از برنامه تنظيم شده خارج شويد.

نحوه روشن كردن پكيج ايساتيس در زمستان:

در صورت نياز به استفاده از گرماي رادياتورها بايد پكيج ايساتيس را بر اساس مراحل زير براي حالت زمستانه تنظيم كنيد:

  • شير گاز پكيج را باز كنيد.
  • جريان برق دستگاه را وصل كنيد. (POWER دستگاه را فشار دهيد.)
  • پسورد مخصوص مصرف كننده كه ( 000 ) است را در كنترل پنل دستگاه وارد كنيد.
  • حالت يا MODE پكيج را در حالت زمستانه قرار دهيد.
  • در اين مرحله نمايشگر وضعيت كاركرد دستگاه علامت رادياتور را نشان مي دهد كه به معني حالت زمستانه در پكيج است.
  • با استفاده از ولوم تنظيم دماي آب رادياتورها مي توانيد دماي دلخواه خود در رادياتورها را تنظيم كنيد.
  • دماي آب گرم مصرفي دلخواه خود را تنظيم كنيد.
  • در انتهاي تنظيمات دستگاه پكيج دماي تنظيمي را به صورت خودكار ذخيره مي كند. دماي آب سيستم گرمايش يا رادياتورها بر روي دستگاه نمايش داده شده و پكيج در حالت گرمايشي مشغول به كار مي شود.

نحوه روشن كردن پكيج ايساتيس در تابستان:

در صورتي كه در فصول گرم سال قرار داشتيد، يا به هر دليلي قصد استفاده از گرماي رادياتورها را نداشتيد، مي توانيد پكيج ايساتيس را بر اساس مراحل زير در حالت تابستانه تنظيم كنيد:

  • شير گاز دستگاه را باز كنيد.
  • جريان برق دستگاه را وصل كرده و دكمه  POWERدستگاه را فشار دهيد.
  • در اين مرحله بايد پسورد دستگاه كه (000 ) است را بر روي كنترل پنل وارد كنيد.
  • حالت يا MODE پكيج را در حالت تابستانه تنظيم كنيد.
  • بعد از اين كار صفحه نمايش وضعيت كاركرد دستگاه علامت شير آب را نشان مي دهد.
  • اكنون مي توانيد با چرخاندن ولوم مخصوص تنظيم دماي آب گرم مصرفي، دماي آب دلخواه خود را تنظيم كنيد.
  • در اين مرحله پكيج دماي تنظيمي را به صورت خودكار ذخيره مي كند. شما مي توانيد دماي آب سيستم آب گرم بهداشتي را بر روي نمايشگر دستگاه ملاحظه كنيد. از حالا به بعد پكيج در حالت گرمايش آب گرم مصرفي كار خواهد كرد.

در اين مطلب سعي شد تا نحوه روشن كردن پكيج ايساتيس را با بياني راحت و بصورت كامل و جامع به شما توضيح دهيم، اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد واقع شود.

اطلاعات فني و تخصصي و قيمت پكيج در انواع مدل ها، برند ها و ظرفيت ها را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

راهنماي خريد پكيج ديواري و زميني

يكي از بهترين سيستم‌هاي گرمايشي در ساختمان هاي كنوني استفاده از پكيج گرمايشي است كه جايگزين موتورخانه‌ها شده است. اين وسيله براحتي ميتواند گرماي مورد نياز محيط و همچنين آب گرم مصرفي آپارتمان را فراهم كند. مشكلات موتورخانه ها با تجهيزات گران قيمت و نياز به افراد متخصص بسياري از سازندگان را مجاب ميكند تا استفاده از پكيج ديواري را جايگزيني مناسب براي موتورخانه مركزي در نظر بگيرند.

 

مزيت‌هاي پكيج گرمايشي ديواري و زميني چيست؟

از مهم‌ترين مزيت‌هاي پكيج مي‌توانيم به راندمان حرارتي بالاتر، حذف لوله‌كشي‌هاي گسترده و حذف موتورخانه، سهولت در نصب،  راه اندازي، سرويس و نگهداري پكيج هاي گرمايشي اشاره كنيم

همچنين امنيت پكيج هاي گرمايشي بيشتر از موتورخانه‌ها و آبگرمكن‌هاي ديواري است، ضمن آنكه بازدهي بيشتري در مصرف انرژي دارند. هزينه‌ تعميرات و نگهداري پكيج‌ كمتر است. كار كردن با صداي كم ، تامين  فوري آب گرم و ساختار دوستدار محيط زيست نيز از ساير مزيت‌هاي پكيج محسوب مي‌شود.

پكيج هاي گرمايشي در انواع پكيج ديواري و زميني  و پكيج هاي گرمايشي تك مبدله و يا پكيج گرمايشي دو مبدله تقسيم بندي مي‌شوند.

 

براي خريد يك پكيج ديواري مناسب به چه نكاتي توجه كنيم؟

براي انتخاب بهترين پكيج گرمايشي براي خريد به موارد زير توجه نماييد:

فضاي مورد نظرتان چند متر مربع است؟

متراژ فضاي مورد نظر ظرفيت پكيج را تعيين ميكند، ظرفيت پكيج هاي گرمايشي براي مدل هاي ديواري معمولا از ۲۲۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ كيلو وات مي باشد. اگر فضاي شما بزرگتر از ۲۰۰ متر باشد استفاده از پكيج هاي گرمايشي در نوع زميني به شما پيشنهاد مي شود. براي محاسبه ظرفيت پكيج مورد نياز، متراژ واحد مسكوني را درعدد ۱۵۰ (كيلو كالري) و متراژ واحدهاي اداري را در عدد ۱۰۰ (كيلو كالري) ضرب مي كنيم ، زيرا واحدهاي اداري مصرف آب گرم چنداني ندارند.

 كاربري و موقعيت جغرافيايي فضاي مورد نظر

نوع كاربري تعيين مي كند روزانه به چه ميزان آب گرم مصرفي نياز داريد، ممكن است نوع كاربري در تعيين ظرفيت پكيج نيز تاثير گذار خواهد بود. همچنين تفاوت هايي كه در محيط هاي جغرافيايي مختلف وجود دارد تاثير بسزايي در تعيين پكيج گرمايشي خواهد داشت.

هدف از نصب پكيج گرمايشي چيست؟ گرم نمودن فضاي محيط يا گرم نمودن آب مصرفي يا هردو؟

اگر قصد خريد پكيج گرمايشي با هدف فقط گرمايش محيط را داريد يا فقط هدفتان داشتن آب گرم مصرفي است ميتوانيد از پكيج هاي تك مبدله كه قيمت كمتري دارند استفاده كنيد؛ اما اگر ميخواهيد از پكيج جهت گرم نمودن فضا و آب گرم مصرفي استفاده كنيد پيشنهاد ميكنيم حتما از پكيج هاي گرمايشي دو مبدله انتخاب و خريداري نماييد.

محل نصب پكيج

پكيج هاي ديواري به دودسته فن دار و بدون فن تقسيم مي شوند كه متناسب با محل نصب نوع آن انتخاب ميشود. پكيح‌هاي فن دار داراي محفظه احتراق بسته هستند و مي‌توانند خارج از منزل نصب شوند. اما نوع بدون فن اين دستگاه، مي‌بايست حتما درون آپارتمان نصب شود.

نوع سوخت در دسترس

هنگام خريد پكيج هاي ديواري و زميني بايد به نوع سوخت مصرفي آن‌ها و نوع سوخت در دسترس توجه نماييد.

در حال حاضر اكثر پكيج هاي گرمايشي موجود در بازار از سوخت گاز شهري استفاده ميكنند ، البته تعداد محدودي از انواع آنها نيز با برق كار ميكنند كه مناسب مناطقي است كه تحت پوشش لوله كشي گاز شهري نيستند.

با توجه به موارد ذكر شده دقيقا بهترين نوع پكيج گرمايشي متناسب با نياز خود را خريداري كنيد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت پكيج هاي گرمايشي در انواع مدل ها و ظرفيت ها به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

چيلر چيست و چه كاربردي دارد؟

چيلر چيست؟

چيلر سيستمي براي سرد كردن آب است كه از اين آب سرد در دستگاه هاي تهويه مطبوع مانند هواساز و فن كويل يا در كاربردهاي صنعتي استفاده مي شود. چيلر بر اساس چرخه تبريد تراكمي (چيلر تراكمي) و يا چرخه تبريد جذبي (چيلر جذبي) عمل ميكند. تجهيزات اصلي چيلر همانند تجهيزات پايه اي سردخانه مي‌باشد. چيلر را مي‌توان از نظر كاربرد، سيكل پايه و نوع كندانسور به انواع مختلفي يي تقسيم كرد.

انواع چيلر از نظر كاربرد چيلر

از نظر كاربرد، چيلر  به دو دسته تهويه مطبوع و صنعتي تقسيم مي‌شود. در كاربرد تهويه مطبوع، آب سرد شده توسط چيلر به سيستم هاي تهويه مطبوع مانند هواساز، هواشور و فن كويل پمپ شده و از اين طريق، هواي محيط‌هاي داخلي از نظر رطوبت و دما به مقدار آسايش انسان تنظيم مي‌شود. در كاربرد صنعتي، از آب سرد شده چيلر براي سرد كردن ماشين آلات صنعتي كه در اثر كاركرد گرم شده اند استفاده مي شود. همچنين بعضي محصولات صنعتي بعد از توليد نياز به سرد كردن دارند كه از آب چيلر به منظور سرد كردن آنها استفاده مي شود.

انواع چيلر از نظر سيكل پايه

از نظر سيكل پايه، چيلر در دو دسته چيلر تراكمي و چيلر جذبي تقسيم بندي مي‌شود. چيلر تراكمي از كمپرسور براي وارد كردن توان به چرخه تبريد و افزايش فشار گاز مبرد فريوني استفاده مي‌كند. چيلر جذبي از ژنراتور، جذب كننده و پمپ براي اين هدف استفاده مي‌كند. البته در چيلر جذبي، از آب به عنوان مبرد استفاده شده و همچنين از ليتيوم برومايد به عنوان جذب كننده استفاده مي‌شود.

انواع چيلر از نظر نوع كندانسوراستفاده شده در چيلر

از نظر نوع كندانسوراستفاده شده در چيلر، مي‌توان چيلرها را به دو دسته چيلر آب خنك و چيلر هوا خنك تقسيم كرد. چيلر آب خنك از كندانسور آبي براي سرد كردن گاز مبرد خروجي از كمپرسور استفاده كرده و چيلر هوا خنك از كندانسور هوايي براي اين كار استفاده مي‌كند. چيلر آب خنك به برج خنك كننده نيز نياز دارد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت چيلر در انواع مدل ها و ظرفيت ها به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده فايبرگلاس داراي گردش هواي مخالف با آب Counter  Flow  با فن آكسيال و سيستم القايي جريان هوا (بدين معني كه هوا پس از برخورد با پروانه هاي فن به خارج دستگاه هدايت مي گردد.)

اجزا برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده فايبرگلاس در تمامي ظرفيت ها داراي الكتروموتور زيمنس (ساخت جمهوري چك ) با كلاس حرارتي F و درجه عايق بندي  IP55 مي باشد.

 الكتروموتور برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده فايبرگلاس از ظرفيت 5 تن تبريد تا 150 تن تبريد امكان تحويل به صورت مونتاژ شده در محل كارخانه و يا مونتاژ درمحل پروژه را دارا مي باشند به بيان ديگر مي توان گفت به دليل ابعاد دستگاه برج خنك كننده تا ظرفيت 150 تن قابليت حمل و ارسال به صورت مونتاژ وجود دارد، اما از ظرفيت 175 تن تا 1250 تن تبريد مي بايست به صورت دمونتاژ به محل پروژه ارسال گردد و در محل نصب برروي استراكچر مونتاژ گردد.

پايه هاي برج خنك كننده فايبرگلاس تا ظرفيت 150 تن تبريد از نوع فايبر گلاس بوده و جنس بدنه برج خنك كننده به صورت يك تكه واز ظرفيت 175 تن تا 1250 تن تبريد از جنس گالوانيزه گرم با اتصال پيچ و مهره مي باشد.

برج خنك كننده برج خنك كننده فايبرگلاس داراي فن آكسيال فايبر گلاس ايرفول با هاب آلومينيومي بوده كه علاوه بر صدا و لرزش پايين داراي قدرت جابجايي هواي بالايي مي باشد. و با استفاده از اين نوع فن صدا و لرزش به ميزان زيادي كاسته شده است.

فن برج خنك كننده فايبرگلاس

برج خنك كننده مدور نسبت به برج هاي مكعبي به دليل عدم وجود سطح صاف داراي مقاومت بيشتري در برابر باد مي باشد و همچنين مقاومت بالاتري در برابر ضربات احتمالي دارند. تمامي نگهدارنده هاي داخلي دستگاه پايه هاي خارجي ، نردبان ، استراكچرفن برج خنك كننده فايبرگلاس از نوع گالوانيزه گرم مي باشد. پكينگهاي برج خنك كننده فايبرگلاس از نوع پكينگ فيلم گام 19 به ضخامت 400 ميكرون تهيه شده از بهترين مواد اوليه از نوع PVC كه به درخواست مشتريان محترم قابل ارائه از جنس PP,PS,PE در ضخامتهاي متفاوت مي باشند.

پكينگ برج خنك كننده فايبرگلاس

لوله هاي مركزي آبرسان برج خنك كننده فايبرگلاس از جنس PVC فشار قوي و يا PE به درخواست مشتريان مي باشد.

لوله مركزي برج خنك كننده فايبرگلاس

اسپرينكلر تعبيه شده در اين دستگاه از كمترين مقاومت در برابر جريان آب و بهترين آلياژ آلومينيوم تهيه شده است تا با آب بندي مناسب توزيع مناسبي را بين بازوهاي انتقال ايجاد نمايد.

محل نصب و راه اندازي برج خنك كننده فايبرگلاس


محل نصب و راه اندازي برج خنك كننده فايبرگلاس بايد از قبل توسط كارفرما از لحاظ موارد زير مورد بررسي قرار گيرد:

وجود يا امكان لوله كشي با توجه به سايز لوله هاي ورودي و خروجي دستگاه برج خنك كننده

جريان هواي مناسب با توجه به استانداردهاي ذكر شده در نصب

تحمل وزن برج خنك كننده فايبرگلاس در حال كار توسط سازه

امكان تامين آب تغذيه برج خنك كننده فايبرگلاس

امكان دسترسي و تعميرات و نگهداري آسان

امكان دسترسي جهت جابجايي و نصب درصورت خريداري برج خنك كننده مونتاژ شده (جابجايي توسط افراد تا محل نصب ،طول بازوي جرثقيل و...)

امكان انتقال قطعات برج خنك كننده فايبرگلاس به محل نصب درصورت خريداري برج خنك كننده مونتاژ نشده

وجود امكانات الكتريكي (با توجه به نوع برق مصرفي، كابلهاي انتقال برق…)

امكان تامين آب نرم (سختي گيري شده) توسط سختي گير آب ورودي (ظرفيت سختي گير بايد جوابگوي تامين آب تغذيه برج خنك كننده و ساير تجهيزات باشد)

تخمين فضاي مورد نياز جهت نصب دستگاه برج خنك كننده فايبرگلاس

تخمين فضاي مورد نياز جهت نصب دستگاه برج خنك كننده كه بستگي مستقيم به ارتفاع برج خنك كننده دارند به شرح زير مي باشد. برج خنك كننده با ارتفاع 5/2 متر، به ازاي هر تن تبريد نيازمند سطحي به اندازه يك فوت مربع به ازاي هر 50 فوت مربع از زير بناي مفيد ساختمان. برج خنك كننده با ارتفاع بالاتر از 5/2 متر، به ازاي هر تن تبريد نيازمند سطحي به اندازه يك فوت مربع به ازاي هر 400 فوت مربع از زير بناي مفيد ساختمان.

ادامه مطلب، اطلاعات فني و تخصصي و قيمت برج خنك كننده را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

تجهيزات استخر - قيمت تجهيزات جانبي استخر

تجهيزات استخر و جكوزي براي سيستم هاي مختلف استخر داراي تنوع و كاربري هاي بسياري است كه تمامي آنها در شركت فني مهندسي بامين تهويه براي مصرف كنندگان موجود مي باشد.


تجهيزات استخر
 و جكوزي را مي توان در دسته بندي هاي زير قرار داد:

  1. انواع فيلتر استخر شني و فايبرگلاس در ظرفيت هاي گوناگون
  2. انواع مدل ها و برندهاي الكتروموتور و پمپ استخر
  3. فيلتر تصفيه شني (به همراه شير چند راهه ، مانومتر و شير هواگيري)
  4. دستگاه هاي رطوبت گير
  5. كلرزن استخر
  6. سقف متحرك استخر
  7. پمپ تزريق
  8. ازن ژنراتور
  9. جاروي استخر
  10. آبنما
  11. كف پوش استخر
  12. تخت استخر
  13. انواع مدل ها و برندهاي مبدل استخر
  14. چراغ استخر و تجهيزات مرتبط
  15. اتصالات استخر و جكوزي
  16. تجهيزات روشنايي استخر
  17. پمپ هاي استرينردار
  18. نردبان استخر
  19. دايو استخر
  20. پمپ هاي جكوزي /تصفيه استخر
  21. تجهيزات نگهداري استخر
  22. مبدل حرارتي استخر
  23. فيلتر هاي دياتومه اي
  24. هيتر استخر
  25. هيتر برقي استخر
  26. پمپ هاي تصفيه استخر
  27. جارو اتوماتيك استخر
  28. هيتر برقي سونا خشك
  29. ديگ بخار برقي سونا
  30. نازل ها و فواره هاي آب
  31. سيستم تزريق ازن
  32. سيستم كلرزن
  33. پمپ هاي گريز از مركز قابل استفاده در استخر هاي بزرگ و كوچك
  34. پمپ هاي تامين فشار جكوزي ساخت آلمان
  35. انواع جت هاي جكوزي
  36. فيلتر تصفيه استخر ، فيلتر كيسه اي

 

كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده مشخصات فني و قيمت تجهيزات استخر ، سونا و جكوزي به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

كاربرد مبدل حرارتي در سيستم هاي تهويه و تبريد

امروزه در اغلب هتل ها ،‌ساختمان هاي اداري ، صنعتي ، بيمارستان ها و مراكز ورزشي سيستم تهويه مطبوع وجود دارند .درحقيقت استفاده از اين سيستم ها براي كنترل دما در اغلب فرايند هاي توليد ي و صنعتي رواج يافته است.

تهويه مطبوع با استفاده از مبدل حرارتي


بخش سرد كننده يا چيلر اصلي يك واحد سيكل تبريد بخار متراكم است كه در آن بخار مبرد متراكم از درون كندانسور (تقطيركننده)جريان مي يابد و سپس مبرد مايع موجود از طريق شير انبساط پخش مي شود.

 مبرد مايع كم فشار در اوپراتور (تبخير كننده)جريان مي يابد و بخار خروجي در نهايت مجددآ وارد كمپرسور مي شود تا چرخه تكميل شود.

 واحد هاي مبدل حرارتي ثانويه كه هم در اوپراتور و هم در كندانسور هستند معمولا از محلول هاي آب  يا آب سرد گليكول به عنوان سيالات كاري استفاده مي كنند.

راهكار هاي انتقال حرارت بوسيله مبدل حرارتي در سيستم هاي تهويه 

  1. استفاده از يك سيستم هوا خنك شو
  2. سيستم برج خنك كن مدار بسته
  3. آب سرد شده و يك سيستم برج خنك كن باز
  4. آب سرد شده با منابع خنك كننده (آزاد )مثلا آب دريا يا رودخانه.

خنك كننده هاي هوايي و برج خنك كن مدار بسته ،‌بزرگ و گران قيمت هستند. هزينه برج خنك كن باز كم است اما به آب ورودي پيوسته نياز دارد و مستعد جرم گيري هستند  و در صورت عدم دسترسي به آب خاموش مي شوند.

بنابر اين غالبا لازم است كه از خنك كن هاي مدار بسته يا خنك كن هاي هوايي استفاده شود.

اما استفاده از يك سيستم غير مستقيم همراه با يك مدار مبدل حرارتي ثانويه كه ميان اين دو سيستم همانند يك (محرك)يا (فيلتر)عمل مي كند بسيار مناسب و بجاست.

 اين كار  سبب رفع بسياري از مشكلات سيستم هاي خنك كننده  غير مستقيم مي شود. مبدل حرارتي صفحه اي غالبا بهترين گزينه براي مبدل هاي ثانويه هستند. 

مزاياي سيستم هاي خنك كننده با استفاده از مبدل حرارتي

  1. هزينه پايين سيستم با زمان برگشت سرمايه نسبتا كم
  2. صرفه جويي در مصرف مواد در كندانسور ، چرا كه از مواد ارزان تري استفاده مي شود.
  3. به نگهداري كمتر نياز دارد.
  4. چيلر ها نيز همانند سيستم هاي خنك كننده با استفاده از مبدل حرارتي مياني مي توانند دردماهاي بهينه كار كنند.
  5. استفاده از يك مبدل حرارتي مياني سبب حداقل شدن استفاده از آب مي شود
  6. واحد چيلري اصلي بخار تراكمي از آلودگي هاي آب خام جدا است.
  7. بازيابي حرارتي مياني سبب كاهش آلودگي حرارتي زيست محيطي مي شود.

استفاده از مبدل حرارتي به عنوان فشار شكن

به علاوه مدار هاي ثانويه با استفاده از مبدل حرارتي محافظ سيستم در برابر فشار هاي بالا هستند و سبب حداقل استفاده از سيستم هاي ذخيره انرژي گران قيمت مي شوند كه به لحاظ حرارتي ناكارآمد هستندو خطر آسيب هاي ناشي از نشتي حداقل مي گردد و ماده خنك كننده بهتر كنترل مي شودو لوله كشي آن در ساختمان نيز بهتر انجام مي شود.

استفاده از مبدل حرارتي به عنوان اواپراتور و كندانسور

طرح مبدل حرارتي ثانويه مي تواند در سمت اوپراتور نيز استفاده شود.همچنين استفاده از يك مبدل حرارتي صفحه اي براي جداكردن دو مدار سرد سبب ايجاد بازدهي حرارتي بالا با اختلاف دماي اپروچ بسيار كم (تقريبا تا 0.5 C)مي شود.

اواپراتور صفحه اي با گاز هاي مبرد متفاوت در سيستم هاي تبريد ظرفيت هاي حرارتي متفاوتي را بدست ميدهد.

مبدل حرارتي صفحه اي (به ويژه انواع جوشكاري شده و لحيم شده كاري شده آن ها )از ديرباز به عنوان كندانسور يا اوپراتور مستقيما در واحد هاي چيلر استفاده مي شده اند چرا كه نسبت به مبدل هاي لوله و پره معمولي كارايي بالايي دارند.

اطلاعات فني و تخصصي و قيمت مبدل هاي حرارتي در انواع مدل ها و ظرفيت هاي گوناگون را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

 منبع : سايت فني و مهندسي بامين تهويه

سوالات متداول در رابطه با كولر گازي

 بسياري از سوالات متداول در رابطه با كولرگازي و اسپليت براي مصرف كنندگان و كساني كه  قصد شركت در آزمون هاي فني و حرفه اي را دارند در اين بخش مطرح شده است. دانستن جواب هاي ذكر شده علاوه بر استفاده صحيح از دستگاه به شما كمك مي كند تا نظارت صحيح به تعمير كار در حين انجام تعميرات، شارژ گاز و روغن و ... داشته باشيد.

۱.استفاده از كدام روغن براي مبرد R-22 در كولر گازي مناسب تر است؟
روغن 4GS
۲-بيشترين ميزان مصرف برق در كولر گازي به كدام كمپرسور تعلق دارد؟
پيستوني
۳-ارتفاع نصب پانل داخلي اسپيلت در كارگاه هاي صنعتي چقدر است؟
مجاز به نصب نمي باشيم
۴-شيب مناسب لوله درين اسپليت كه به صورت افقي روكار نصب مي شود چه ميزان است؟
۱درصد
۵-حداقل فاصله نصب پانل داخلي كولر گازي اسپليت ديواري از سقف كاذب چقدر است؟
۱۵سانتيمتر
۶-درصورت نصب يونيت بيروني كولر گازي بر روي ديوار حداقل ارتفاع آن تا زمين چقدر است؟(پايه ديواري)
دومتر
۷-يونيت بيروني كولر گازي از نظر فشار جزء كدام بخش سيكل تراكم كولر گازي مي باشد؟
بخش فشار قوي
۸-از لوله هاي ۶ ميلي متر و ۱۰ ميلي متر براي كدام ظرفيت اسپليت استفاده مي شود؟
۹۰۰۰ بي تي يو
۹-حداقل سطح مقطح سيم برق اصلي كولر گازي اسپليت چقدر است؟
دو و نيم ميلي متر
۱۰-جهت كابل كشي مدار فرمان اسپليت inverter از چه نوع كابلي استفاده مي شود؟
كابل شيلد دار
۱۱- يك تن تبريد به چه معني است؟
مقدار سرمايي است كه از ذوب شدن يك تن يخ در ۲۴ ساعت به دست مي آيد و معادل با ۱۲۰۰۰ بي تي يو بر ساعت است.
۱۲-براي تغيير كاربري كولر گازي اسپليت از تابستانه به زمستانه از چه دستگاهي استفاده مي شود؟
شير چهار راهه
۱۳-كدام يك از كمپرسور ها در كولر گازي در مناطق گرم سيري از راندمان بالا تري برخوردار هستند؟
كمپرسور پيستوني
۱۴-جهت تميز كاري لوله هاي مسي يا شستشوي سيكل تبريد كولر گازي از چه گازي استفاده مي شود؟
گاز ازت
۱۵-بهترين نوع كمپرسورها براي كولر گازي در مناطق خشك و گرمسيري كدام است؟
پيستوني و اسكرال
۱۶-مناسب ترين ارتفاع جهت نصب پانل داخلي اسپليت ديواري كدام است؟
۲۲۰ سانتي متر از كف
۱۷-كار ترموستات در كولر گازي چيست؟
ترموستات در كولر هاي گازي فقط برق كمپرسور را قطع مي كند و مجموعه دمپرها و فن ها به كار خودشان ادامه مي دهند.
۱۸-محدوده كار ترموستات كولر گازي چند درجه است؟
۱۸ تا ۲۵ درجه
۲۰-كدام قطعه جهت جلوگيري از يخ زدن اواپراتور كولر گازي استفاده مي شود؟
ترموستات اواپراتور
۲۱-بهترين نوع سيم جهت اتصال سيستم هاي كولر گازي خانگي و صنعتي به كنتور برق شبكه شهري كدام است؟
سيم افشان مسي
۲۲-فيوز مربوطه به كولرهاي گازي و داكت اسپليت ها، كدام يك از انواع زير مي باشد؟
قطع تاخيري
۲۳-افزايش طول سيم اتصال دستگاه هواساز يا كولر هاي گازي به شبكه الكتريكي موجب كدام يك ازحالت هاي زير مي باشد؟
كاهش ولتاژ و افزايش آمپر مصرفي كمپرسور
۲۴-نقش سيم ارت در مصرف كننده هاي الكتريكي كدام است؟
از خطر برق گرفتگي دستگاه در مواقع اتصال الكتريكي جلوگيري مي كند.
۲۵-در صورت سالم بودن كولر گازي ،عدم استارت كمپرسور آن در بعضي از ساعات شبانه روز به چه علتي مي باشد؟
ولتاژ شبكه الكتريكي كم است.
۲۶-اجزاي اصلي كولر گازي چيست؟
لوله مويين،چگالنده يا كندانسور ،تبخير كننده يا اواپراتور، متراكم كننده ياكمپرسور
۲۷-بهترين وضعيت استقرار يونيت هاي داخلي (indoor) نسبت به يونيت هاي خارجي (outdoor) دركولراسپليت كدام است؟
يونيت داخلي بالا تر از يونيت خارجي
۲۸-در صورت كثيف بودن سطح اواپراتور كولر گازي و يا خرابي فن آن چه ايرادي حاصل مي گردد؟
يخ زدگي روي سطح اواپراتور و ورود مايع به كمپرسور و ايجاد خرابي كمپرسور
۲۹-شاخص EERچيست؟
نسبت ميزان ظرفيت سرمايش يك دستگاه كولر گازي BTU به ميزان مصرف آن در زمان يك ساعت ،شاخصي است جهت تعيين ضريب بهينه ميزان مصرف انرژي در قالب واحدBTU،به معني نسبت تاثير انرژي است.
۳۰-هرچه EER دستگاه كولر گازي يا داكت اسپليت بالاتر باشد چه حالتي رخ مي دهد؟
ميزان مصرف انرژي دستگاه بهينه تر است.
۳۱-شاخص COP چيست؟
نسبت ميزان ظرفيت گرمايش يك دستگاه كولر گازي BTU به ميزان مصرف آن WATT) )در يك ساعت شاخصي است جهت تعيين ضريب بهينه ميزان مصرف انرژي در قالب واحد BTU.  Cop ضريب بازدهي و عملكرد دستگاه مي باشد.
ادامه اين سوالات و پاسخ آنها و همچنين قيمت كولر گازي را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

كولر گازي كم مصرف (كولر گازي اينورتر)

كولر گازي اينورتر

جهت بررسي تفاوت كولر گازي اينورتر (كم مصرف) و معمولي ابتدا بايد نحوه عملكرد اين دو كولر را مورد  بررسي قرار داد. در مقايسه تفاوت كولرگازي اينورتر و معمولي بايد توجه داشت كه اين دو كولر در سيكل مكانيكي و برودتي كاملا شبيه هم مي باشند و فقط در مدار الكتريكي با هم تفاوت دارند.

در مدار الكتريكي كولر گازي معمولي از يك ترموستات استفاده شده كه به صورت ديجيتال ( قطع و وصل) عمل ميكند. اين ترموستات دماي هواي برگشتي از فضاي مورد نظر را سنجش و با رسيدن دما به حد تنظيم شده آن جريان برق كمپرسور را وصل و آن را روشن ميكند. در كولر هاي گازي معمولي كمپرسور با حداكثر توان خود روشن و تا رسيدن به دما هواي محيط مطلوب به كار خود ادامه مي دهد.

نحوه كاركرد كولرگازي معمولي و معايب آن:

كولرگازي معمولي پس از روشن شدن با حداكثر توان برودتي شروع به كار كرده و پس از مدتي دماي هواي محيط را به حد مطلوب مي رساند و خاموش مي شود. در اين نوع عملكرد دو نكته و جود دارد:

1. خاموش و روشن شدن مكرر باعث افزايش استهلاك كمپرسور مي شود. ( تمام تجهيزات مكانيكي بيشترين استهلاك را در زمان روشن شدن و خاموش شدن دارند)

2. براي كنترل و بهبود زمان روشن و خاموش شدن بايد بين دماي روشن شدن و خاموش شدن دستگاه يك اختلاف قرار داد تا كولر گازي با كوچكترين تغيير دما روشن يا خاموش نشود اين اختلاف دما ۱ الي ۳ درجه مي باشد. در نتيجه دماي محيط تحت پوشش كولر گازي معمولي هميشه تغيير داشته و دماي هوا دائما در حال افزايش و يا كاهش مي باشد.

همان طور كه قبلا بيان شد تفاوت كولر هاي گازي اينورتر و معمولي در سيستم الكتريكي آن ها مي باشد و سيكل مكانيكي و اجزا ديگر تقريبا با هم يكي هستند و فقط در كولر گازي اينورتر يك يا دو قطعه كمي ارتقا پيدا كرده اند.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت و مشخصات فني انواع مدل هاي كولر گازي به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.