پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

آرشیو اردیبهشت ماه 1400

تحليل و بررسي سيستم هاي حرارتي ، برودتي و تجهيزات استخر

سرويس كولر گازي

سرويس كولر گازي با هدف افزايش عمر كولر گازي انجام مي شود. در واقع با سرويس‌كولر گازي از خراب شدن دستگاه جلوگيري مي‌كنيد. كولرهاي گازي و سيستم‌هاي سرمايشي عمر زيادي ندارند.

با سرويس كولر گازي از خسارت‌هاي احتمالي كه ممكن است به كولر گازي وارد شود جلوگيري مي شود.

كولر هاي گازي بايد در دوره‌هاي منظم و خاص سرويس دهي شوند.

جهت حصول اطمينان از سلامت دستگاه، سالي دو بار كولر گازي خود را سرويس كنيد.

سرويس كولر گازي

شركت ها در سرويس كولرهاي گازي چه خدماتي ارائه مي‌دهند؟

  1. نظافت و شستشوي دستگاه مهم ترين سرويسي است كه شركت‌ها مي‌توانند به مشتريان ارائه دهند.
  2. نصب كولر گازي
  3. تعمير كولر گازي
  4. شستشوي دستگاه (شستشوي پنل داخلي و خارجي)
  5. تست كردن تمام اجزاي دستگاه
  6. خدمات پس از فروش
  7. فروش قطعات كولرهاي گازي تمامي‌برندها

آموزش سرويس كولر گازي


مرحله اول
 

براي سرويس و تعمير كولر گازي قبل از هر كاري برق كولر گازي را قطع كنيد تا خطري شمارا تهديد نكند و با خيال راحت كارتان را ادامه بدهيد.

 فيوز كولر گازي

دوشاخ كولر گازي را از كنار پنل برق بكشيد.

فيوز برق كولر گازي را از جعبه فيوزي كه معمولا داخل آشپز خانه يا كنار در ورودي است، قطع كنيد اگر تعداد فيوز ها زياد است و نميدانيد كدام فيوز مربوط به كولر گازي شماست كولر خود را روشن كنيد و يكي يكي فيوز ها رو قطع كنيد با خاموش شدن كولر مشخص مي شود فيوز آن كدام است.

مرحله دوم

در اين قسمت بايد سرويس پنل داخلي را انجام بدهيد، براي اين كار ابتدا بايد قاب جلويي پنل را باز كرده و يك يا دو عدد فيلتر آن را بيرون كشيده و با استفاده از فشار آب تميز بشوييد به نحوي كه خاك و گرد و غباري روي آن باقي نماند.

شما بعد از اين كار بايد سنسور دماي كولر را بيرون كشيده و تميزكنيد و به جاي خودش برگردانيد، اين سنسور وظيفه ي چك كردن دماي محيط را داشته و به برد فرمان روشن و خاموش شدن خودكار كولر گازي را مي دهد اگر اين سنسور كثيف باشد به دليل فرمان اشتباه به برد در سيستم شما اختلال ايجاد مي شود.

سرويس پنل داخلي كولر گازي

بعد از اين كار نوبت به شستن فين ها يا كويل ها مي رسد. اين كويل ها مانند رادياتور ماشين عمل كرده و هميشه بايد تميز باشد تا با هواي محيط ارتباط برقرار كند و سرما را از كويل ها به هواي اتاق منتقل كنند.

شما مي توانيد به وسيله ي يك آب پاش (شيشه شور) به كويل ها آب بپاشيد و وقتي كاملاً خيس شدند با يك برس نرم يا مسواك به صورت عمودي روي آنها كشيده تا پرز و گرد و خاك آن تميز شود ولي اگر كولر گازي در جايي نزديك آشپزخانه نصب شده باشد معمولا اين كويل ها به دليل گرما و پخت و پز چرب شده و با برس كشيدن ساده به آن تميز نمي شود.

شما براي اين موارد بايد يك اسپري گاز پاك كن تهيه كنيد اين اسپرها براي تميز كردن اجاق گاز از چربي ساخته شده و در تمام مغازه ها موجود است. شما بعد از تهيه ي اين اسپري مي توانيد آن را روي كويل ها بپاشيد تا كف كند و تا ۱ ساعت اجازه دهيد تا اين چربي ها خوب شسته شده و نرم شود بعد از يك ساعت به وسيله ي شيشه شور آب را روي آن اسپري كرده و با يك مسواك يا برس نرم آن را تميز كنيد، مشاهده مي كنيد كه براق و تميز شد.

اين كار نقش بسيار مهمي در بالا رفتن راندمان كولر گازي دارد.

البته راه دوم هم براي تميز كردن اين كويل ها وجود دارد و آن هم استفاده از بخار شور است كه شما مي توانيد با استفاده از دستگاه بخار شوي اين كويل ها را تميز كنيد ولي اگر اين كويل ها چرب شده است مي توانيد قبل از استفاده از بخار شور از اسپري گاز پاك كن استفاده كنيد و بعد از يك ساعت كه اين اسپري چربي ها را نرم كرد با دستگاه بخار شوي آن را تميز و براق كنيد، بعد از اين كار سنسور و فيلتر را مانند قبل سر جاي خود محكم كنيد و درب پنل را ببنديد و بعد از سرويس كولر گازي شما وقتي به كويل ها نگاه مي كنيد تفاوت را متوجه مي شويد كه فين ها كاملا سفيد شده است.

سرويس پنل خارجي كولر گازي

اگر در منزل دستگاه كارواش خانگي داريد به وسيله ي آن  قسمت پشت و كنار كندانسور يا پنل خارجي كولر گازي را با دستگاه كارواش مذكور يا شيلنگ آب پرفشار كاملا تميز نماييد و دقت كنيد هيچ گونه كثيفي روي آن باقي نماند. در انجام اين كار نگران موتور فن بيروني كه هنگام شستشو خيس مي شود هم نباشيد زيرا كاملا در برابر آب عايق بوده و مشكلي پيش نخواهد آمد.

ادامه اين مطلب، اطلاعات فني و تخصصي و قيمت كولر گازي را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

تفاوت پمپ كفكش و پمپ شناور

اغلب پمپ هاي شناور چند پروانه و ديفيوزر دارنددر حالي كه پمپ هاي كف كش داراي يك تا دو پروانه هستند.

ايجاد فشارهاي بالا با حداقل مصرف انرژي مي شود نتيجه و بازخورد طراحي پمپ هاي شناور با تعداد پروانه بيشتر است.

معمولا پمپ كفكش براي آبرساني در ارتفاع هاي كم طراحي شده اند كه بعضي از پمپ هاي كفكش كه در داخل كشور توليد شده اند ، تا ارتفاع 180 متر را پشتيباني مي كنند و در مواردي كه برق مصرفي پمپ از اهميتي ويژه اي برخوردار است استفاده از پمپ هاي شناور بجاي پمپ هاي كف كش توصيه مي شود. پمپ هاي شناور قابليت توليد فشار تا 50 بار معادل500 متر ارتفاع ستون آب را دارا مي باشند.

پمپ هاي شناور از دو قسمت الكتروموتور و پمپ بصورت مجزا تشكيل شده اند كه بواسطه فلنج با هم كوپل مي شوند، در حالي كه در پمپ هاي كفكش الكتروموتور و پمپ بصورت يك پارچه طراحي شده است. طراحي پمپ هاي شناور بصورت مجزا مي باشد كه اين مورد را مي توان از مزاياي پمپ هاي شناور بر شمرد. و در مواردي كه الكتروموتور نياز به تعمير يا تعويض داشته باشد، براحتي بدون باز كردن پمپ امكان پذير است.

پمپ هاي شناور آب را از قسمت مياني مكش مي كنند اما در پمپ هاي كف كش از قسمت پايين آب مكش مي شود.

اغلب در پمپ كف كش تكفاز خازن در درون پمپ تعبيه مي شود، اما در پمپ شناور تكفاز به دليل محدوديت فضا، خازن بصورت جداگانه ارائه مي شود كه مي تواند در درون تابلو برق نصب شود.

قطر پمپ هاي شناور در يك دبي يكسان با پمپ هاي كفكش، بسيار كمتر مي باشد و قابليت نصب در چاه هاي مته اي را دارد. معمولا قطر پمپ هاي شناور بين 3 تا 12 اينچ مي باشد، اما قطر پمپ هاي كف كش از 10 اينچ به بالا است.

انواع پمپ كفكش از نظر نحوه نصب 

  1. پمپ كف كش ثابت
  2. پمپ كف كش متحرك

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده مشخصات فني و قيمت پمپ كفكش به وبسايت بامين تهويه مراجعه نماييد.

ديگ بخار صنعتي

پايه و اساس سيستم هاي ديگ بخار صنعتي

بيمارستان ها ، دانشگاه ها ، خدمات لباسشويي ، خدمات پردازش مواد غذايي ، كارخانه هاي آبجو ، كارخانه ها ... همه اين صنايع و بسياري ديگر به برخي از انواع سيستم هاي ديگ بخار متكي هستند تا بتوانند گرما و يا آب گرم را براي عمليات خود تأمين كنند. با اين وجود ، تمام سيستم هاي ديگ بخار صنعتي يكسان نيستند و همچنين سيستم ديگ بخار يك نوع يا اندازه براي نيازهاي هر دستگاه ايده آل نيست. اين كه آيا شما يك ديگ بخار را در يك ساختمان كاملاً جديد نصب مي كنيد يا يك ديگ بخار پيري را در يك تأسيسات موجود جايگزين مي كنيد ، در اينجا اصول اساسي را كه بايد بدانيد براي ايجاد انتخاب آگاهانه در مورد آنچه كه براي نيازهاي شما مناسب است ، آورده شده است.

انتخاب ديگ بخار مناسب

دو تصميمي كه بايد در مورد سيستم ديگ بخار صنعتي اتخاذ كنيد اين است كه چه نوع سيستم گرمايش نياز داريد و از چه نوع سوخت بويلر شما استفاده خواهد كرد. بويلرها بطور معمول يا به روش گرمايش لوله آتش يا لوله آب وارد مي شوند و به گونه اي طراحي شده اند كه بتوانند روي گاز طبيعي كار كنند يا يك گزينه دوگانه سوز دارند.

 

FIRE-TUBE لوله آب

بيشتر ديگهاي معمولي از طرحي از لوله هاي آتش سوزي استفاده مي كنند كه در آن ، گاز دودكش هاي گرم از طريق لوله اي كه توسط آب درون مخزن احاطه شده است ، جريان مي يابد. سري LX يك طراحي لوله آب در اصل به روش مخالف عمل مي كند: آب از طريق لوله اي كه توسط گاز دودكش احاطه شده است جريان مي يابد. براي اكثر برنامه هاي كاربردي ، ديگ بخار آب بسيار كارآمد است زيرا باعث توليد بخار در عرض چند دقيقه مي شود و به زمان نيرو و نيرو نياز به زمان بسيار كمتري دارد. ديگهاي بخار لوله آب معمولاً فشرده تر هستند ، براي كاركردن به سوخت بسيار كمتري احتياج دارند و مي توان با توجه به تقاضا ، به صورت مدولار پيكربندي شود تا روشن و خاموش شود.

 

گاز طبيعي در مقابل دوگانه سوز

ديگهاي بخار يا مي توانند روي گاز طبيعي مستقيم كار كنند ، يا مي توانند طراحي سوخت دوگانه داشته باشند كه در آن كارخانه مي تواند در صورت نياز بين گاز طبيعي و روغن گرمايشي (يا پروپان) جابجا شود. جوانب مثبت و منفي براي هر نوع وجود دارد. با وجود Miura ، سري LX ما جمع و جور تر هستند و براي استانداردهاي پايين تر از ميزان انتشار گازهاي گلخانه اي رتبه بندي مي شوند ، اما آنها فقط بر روي گاز طبيعي كار مي كنند. سري EX ما داراي طراحي سوخت دوگانه است ، بنابراين نيروگاه مي تواند در هر جايي كه ارزان ترين سوخت باشد كار كند اما تجارت اين است كه ديگهاي بخار EX بزرگتر هستند و اثر انتشار بيشتر دارند.

 

چرا يك ديگ بخار مدولار صنعتي را انتخاب كنيد؟

با استفاده از ديگهاي بخار با لوله هاي معمولي ، تجهيزات در صورت تقاضا به طور كلي به اندازه يك اندازه محدود مي شوند. ديگ بخار بدون نياز به مقدار بخار از لحظه به لحظه به يك ساعت يا بيشتر نياز دارد. با اين حال ، با پيكربندي مدولار ديگهاي بخار لوله اي كوچكتر از آب ، ديگهاي بخار مي توانند در پاسخ مستقيم به تقاضاي بار نوسان ، نيرو بالا و پايين بياورند ، در نتيجه عملياتي بسيار با صرفه تر و مقرون به صرفه باشد. درباره نحوه كار امروز بويلرهاي مدولار اطلاعات بيشتري كسب كنيد.

صنايعي كه براي ديگهاي مدرن مناسب هستند.

تنظيمات مدولار تقريباً براي هر صنعتي با تقاضاي نوسان بخار ايده آل است ، از جمله:

  1. كارخانه هاي آبجو و تقطير
  2. شركت هاي مواد غذايي و آشاميدني
  3. شركتهاي توليد مواد شيميايي
  4. امكانات بهداشتي
  5. خدمات لباسشويي (ممكن است درخواست هاي اوج به دليل ارسال هتل ها و رستوران ها براي تميز كردن موارد)
  6. صنايع نساجي
  7. دانشگاه ها و مدارس (به عنوان مثال ، پرديس هايي با ساختمان هاي متعدد و / يا خوابگاه هايي كه دانش آموزان از صبحان و شب از آب گرم بيشتري استفاده مي كنند)
  8. توليد صنعتي (به عنوان مثال ، كارخانه هايي كه وسايل بزرگي مانند هواپيما و ماشين آلات توليد مي كنند)

نگهداري و ايمني ديگ ها

تعمير و نگهداري مداوم ديگ بخار مهم و اساسي در عمليات ايمن است و هرچه نگهداري ديگهاي بخار آسان تر باشد ، بهتر مي شود. يكي از ملاحظات اصلي شما اينست كه آيا سيستم ديگ بخار شما از ويژگي هاي كافي براي نظارت ، تشخيص و عيب يابي برخوردار است. در حالي كه انفجارهاي ديگ بخار نسبتاً نادر است ، حتي در ديگهاي بخار آب نادرتر از مواردي كه داراي طراحي لوله آتش است و با پيكربندي هاي مدولار ، اگر يكي ديگ بخار نشود يا بيش از حد اضافه كند ، ديگر ديگهاي بخار مي توانند اسلاك را براي كاهش خرابي انتخاب كنند.

سيستم هاي ديگ بخار ميورا با انواع مختلفي از ويژگي هاي مانيتورينگ و تشخيصي پيشرفته براي اطمينان از عملكرد صاف از جمله كيفيت آب ، سطح شيميايي ، ميكروكنترلرهاي داخلي با قرائت ديجيتالي و سيستم هاي مانيتورينگ آنلاين ميورا (MOM) ارائه مي شوند ، كه همه اين موارد كار مي كنند با هم براي شناسايي و رفع سريع استثنائات و تسهيل عيب يابي.

دانستن اصول اوليه سيستم هاي ديگ بخار صنعتي مي تواند به شما كمك كند تا تعيين كنيد كه كدام نوع ديگ بخار به بهترين وجه براي اهداف تسهيلات شما كاربرد دارد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت ديگ بخار به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

كولر گازي پنجره اي

كولر گازي پنجره اي يك باكس تهويه مطبوع است كه مجموعه كمپرسور ، كندانسور ، اواپراتور ، تجهيزات الكتريكي و مكانيكال و كنترل كولر گازي را در بردارد . كولر گازي پنجره اي از داخل توسط جداكننده قسمت پرفشار سيستم تبريد كه با هواي بيرون در تماس است و قسمت كم فشار سيستم تبريد كه با هواي داخل در تماس است را از هم جدا كرده است.

كولرگازي پنجره اي كه قبلا بسيار كاربرد داشت ، تمامي مجموعه تبريد را در يك يونيت دارد و بگونه اي روي پنجره يا ديوار نصب مي شود كه دريچه مكش و دهش در داخل باشد . در قسمت پشتي كولرگازي پنجره اي كندانسور قرار دارد كه داراي دريچه هايي براي ورود و خروج هوا از روي كندانسور براي انتقال حرارت است . كندانسور تنها با فضاي بيرون در ارتباط است.

كولر گازي پنجره اي

نصب كولر گازي پنجره اي

كولر گازي پنجره اي به راحتي روي پنجره و ديوار نصب مي شود و تنها نياز به يك شاسي نگهدارنده دارد.

ضخامت ديوار در نصب كولر گازي پنجره اي موثر است چرا كه كولر پنجره اي در اطراف داراي دريچه ورود هوا است.محل نصب كولر پنجره اي بايد امكان خروج درين دستگاه را داشته باشد. در قسمت پشتي كولر گازي پنجره اي در كف آن عمل خروجي لوله درين آب وجود دارد.

محل نصب كولر گازي پنجره اي بايد به صورتي باشد كه در محيط داخل پرتاب با دو شعاع پوشش مناسبي داشته باشد.

بهتر است كولر گازي پنجره اي در ارتفاع نيمه به بالاي ديوار نصب شود چرا كه هواي سرد خروجي از كور تمامي فضا را پوشش مي دهد . محل نصب كولر پنجره اي از پشت بايد فاصله مناسبي با ديوار يا موارد ديگر اشته باشد ، كل گرماي هواي گرفته شده از محيط از قسمت پشتي كولر پنجره اي به بيرون محيط رانده مي شود.

حتي الامكان نبايد كولر گازي پنجره اي را روي ديوار يا پنجره جنوبي نصب كرد چرا كه كندانسور آن ( لوله هاي پشتي ) در معرض تابش مستقيم خورشيد قرار مي گيرند و از راندمان دستگاه مي كاهد.

ابعاد فريم و شاسي را بايد با توجه به سايز كولر گازي پنجره اي باشد و محل نصب متناسب با ابعاد دستگاه آماده كرد تا كمترين مقدار فوم را براي درز بندي نياز داشته باشد . در برخي از برندها هنگام نصب بايد محافظ هاي داخل دستگاه ( روي كمپرسور و فن ) برداشته شوند و براي اين كار نياز به باز كردن كاور دستگاه قبل از نصب است.

 اطلاعات فني، تصاوير و قيمت كولر گازي درانواع ايستاده ، اسپليت ديواري و پنجره اي را در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

مقايسه داكت اسپليت، كولر گازي و چيلر

اگر شما از افرادي هستيد كه براي تهيه سيستم تهويه مطبوع براي ساختمان يا پروژه خود دچار ترديد هستيد كه كدام يك از دستگاه هاي تهويه مطبوع براي فضاي شما مناسب تر است تا انتهاي اين مطلب با ما همراه باشيد باشيد. در اين مطلب به بررسي و مقايسه سيستم هاي تهويه مطبوع مانند كولر گازي ، داكت اسپليت ، چيلر و همچنين مزايا و معايب هر دستگاه پرداخته ايم.

شما مي توانيد با مطالعه اين مطلب و با شناختي كامل نسبت به سيستم هاي تهويه، بتوانيد با در نظر گرفتن شرايط و ويژگي هاي محل مورد نظر، انتخابي مناسب براي تهويه فضاي خود داشته باشيد.

مقايسه داكت اسپليت، كولر گازي و چيلر

در سيستم هاي تهويه مطبوع استفاده از چيلر و فن كويل داراي هزبنه اوليه و هزينه نگهداري بالاتر اما  داراي كيفيت بهتر از كولر گازي و داكت اسپليت است.

داكت اسپليت كه  طي چند سال اخير استفاده از آن در ايران رواج يافته نسبت به چيلر و فن كويل داراي كيفيت پايينتري است اما از دستگاه هاي كولر گازي بهتر است.

استفاده از كولر گازي به جهت صرفه اقتصادي بيشتر مورد توجه و استفاده قرار ميگيرد اما به لحاظ كيفيت در اين مقايسه رتبه سوم را دارد.

دستگاه هاي ديگر تهويه مطبوع مانند vrf ، كولر آبي، ايرواشر، هواساز و ايرواشر آپارتماني وجود دارند كه هر كدام در كاربري هاي خاص خود استفاده ميشوند.

سيستم كولر آبي ارزانترين سيستم تهويه مطبوع و خارج از رنج آسايش و سيستم باكتريال است و يك سيستم منسوخ است.

vrf به جهت هزينه اوليه و نگهداري بالا و هزينه لوله كشي بالا اكثرا در پروژه ها صرفه مالي ندارد و تنها در يك سري پروژه هاي اداري وتجاري خاص استفاده ميشود.

ايرواشر و هواساز مربوط به سيستم هاي صنعتي، اداري، تجاري و يكپارچه است و استفاده از آنها براي كاربري هاي مسكوني توصيه نميشود.

ايرواشرهاي آپارتماني و مسكوني به لحاظ بهداشتي و كيفيت عملكرد در رده كولر آبي قرار ميگيرند و داراي كيفيت تهويه پاييني هستند.

داكت اسپليت

داكت اسپيلت به سيستم كولر گازي كانالي گفته مي شود كه از ظرفيت ١٨٠٠٠ تا ۶٠٠٠٠  بي تي يو بر ساعت توليد مي شود.

داكت اسپليت يك پنل خارجي و يك پنل توكار داخلي دارد كه امكان كانال كشي به اتاق ها و فضاي نشيمن را دارد.

رابطه بين پنل داخلي و خارجي يك جفت لوله مسي رفت و برگشتي است كه نبايد از متراژ خاصي بيشتر شود.

در سيستم داكت اسپليت توزيع هوا در اتاق ها توسط سيستم كانال كشي انجام ميشود.

استفاده از جريان هوا براي تهويه و سرمايش و گرمايش فضاهاي مشترك مشكلاتي از جمله كنترل ميزان هواي مورد نياز هر فضا را دارد كه كنترل دما را مشكل ميكند.

برخي از داكت اسپليت ها امكان تامين هواي تازه و تزريق به محيط را دارند.

داكت اسپليت

كنترل دما در سيستم داكت اسپليت بدليل استفاده از يك ترموستات در محيط مشترك به درستي انجام نميشود. براي مثال اگر در يك واحد مسكوني كه از داكت اسپليت استفاده شده است بخواهيم دماي اتاق را تنظيم كنيم تنها راه تنظيم دما از روي پنل كنترل در فضاي سالن است و يا اينكه به روش مكانيكي دريچه هوا را ببنديم كه در اين صورت فشار هوا به دريچه هاي ديگر اعمال ميشود.

چيلر و فن كويل

چيلر يك دستگاه توليد آب سرد است. در واقع چيلر يك آبسردكن بزرگ است كه آب سرد توليد شده را به وسيله پمپ بايد به داخل واحدها هدايت كرد. لوله‌كشي بين واحدها و موتورخانه و چيلر از لوله‌هاي فولادي است. در داخل واحدها آب سرد بايد گرماي محيط را بگيرد و محيط را خنك كند كه به وسيله دستگاه فن كويل اين كار انجام مي شود. فن كويل ها داراي يك كويل آب مسي و يك فن هستند كه با گردش آب سرد در كويل آنها باد خروجي از آن خنك مي شود.

در استفاده از سيستم چيلر و فن كويل ميتوان با جريان آبگرم در فن كويل ها محيط را گرم كرد. چيلر در سيتسمهاي تهويه مطبوع فقط در فصل گرما كار ميكند و در فصل سرما بايد جريان آبگرم موتورخانه درون فن كويل ها هدايت شود.

در استفاده از چيلر به ازاي هر فضا بايد يك دستگاه فن كويل در نظر گرفته شود. فن كويل ديواري ، سقفي، زميني، كاستي، كانالي و...

در سيستم هاي مسكوني معمولا از فن كويل هاي سقفي توكار و زميني استفاده ميشود و در سيستم هاي تجاري و اداري از مدل هاي كانالي، كاستي و ديواري استفاده ميشود.

به چيلر هاي زير ۱۰ تن ميني چيلر گفته ميشود، سيستم كاري چيلر و ميني چيلر تفاوتي ندارد و تنها تفاوت در ابعاد و ظرفيت دستگاه است.

كولر گازي

كولر گازي در انواع ايستاده، پرتابل، ديواري و كاستي توليد ميشود. كه اكثرا به سيستم آنها آشنا هستند. كولر هاي گازي داراي ظرفيتي نهايتاً تا ۹۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت هستند كه به صورت ديواري، زميني و سقفي نصب مي‌شوند و براي هر فضا بايد يك دستگاه كولر گازي مجزا در نظر گرفته شود.

هر دستگاه كولر گازي داراي يك پنل بيروني است كه بايد در محل مناسب با جريان هواي مناسب نصب شود و فاصله مجاز آن با پنل داخلي حفظ شود. در صورتي كه طول يا ارتفاع لوله كشي كولر گازي از متراژ ذكر شده در كاتالوگ  تجاوز كند امكان آسيب به دستگاه وجود دارد.

محدوديت ظرفيت و محدوديت طول لوله كشي و تعداد پنل هاي خارجي زياد، استفاده از كولر گازي را براي پروژه‌هاي بزرگ محدود مي كند.

كولر گازي داراي انواع سرد تنها و سرد و گرم است كه  داراي رنج دمايي كاركرد از ۴۸ تا ۰ درجه است. در دماهاي پايين تر و سردتر از ۵ درجه سانتيگراد به درستي عمل نميكند و نميتوان به سيستم گرمايش آن در همه شرايط اعتماد كرد.

در مناطق گرمسيري كه دما تا ۶۰ درجه ميرسد از سيستم كولر گازي حاره اي يا همان تروپيكال استفاده ميشود اين دستگاه ها عمولا تا ۵۶ و در برخي برندها تا ۶۰ درجه عمل ميكنند. كولر گازي تروپيكال سيستم گرمايش ندارد و فقط بصورت سرمايشي عمل ميكند.

مقايسه داكت اسپيلت، كولرگازي و چيلر به لحاظ اقتصادي

به لحاظ اقتصادي در مورد هزينه اوليه و هزينه هاي نگهداري و تعميرات مي‌توان گفت كه چيلر پر هزينه ترين سيستم سرمايشي است. در رده دوم داكت اسپليت و كم هزينه ترين دستگاه، كولر گازي است.

هزينه اوليه چيلر مربوط به تهيه دستگاه چيلر، فن كويل ها، لوله كشي بين فن كويل ها، سيستم پمپاژ آب و سيستم انبساط و هزينه سيستم هاي كنترل و... است.

هزينه هاي مربوط به داكت اسپليت مربوط به لوله كشي بين پنل بيروني و داخلي و كانال كشي سيستم داخلي داكت اسپليت است.

مقايسه داكت اسپليت، كولر گازي و چيلر به لحاظ كيفيت عملكرد

كيفيت عملكرد سيستم چيلر و فن كويل بالاتر از سيستم داكت اسپليت و كولر گازي است. در مورد كيفيت عملكرد داكت اسپليت بايد گفت كه چون دستگاه به صورت مركزي براي همه اتاق ها و دريچه ها در نظر گرفته مي‌شود، اولاً صداي بالايي ايجاد مي كند. ثانياً كنترل دماهاي هر اتاق دشوارتر است. چرا كه كنترلر دما در داكت اسپليت ها يك واحد مركزي در فضاي مشترك واحد مسكوني است و سنسوري براي كنترل دماي اتاق ها ندارد. اما در مورد چيلر و فن كويل چون هر دستگاه با ترموستات محيطي مربوط به همان محيط كنترل مي‌شود امكان خاموش كردن فن كويل اتاق خواب در طول روز كه از آن استفاده نمي شود وجود دارد و دماي هر فضا را مي توان با ترموستات همان فضا كنترل كرد.

مزاياي چيلر و فن كويل

  1. سيستم خنك كاري يكپارچه مجموعه
  2. كنترل دما و كنترل كاركرد هر دستگاه فن كويل به صورت مجزا
  3. امكان مادولار كردن چيلر و كنترل ظرفيت طبق نياز ساختمان
  4. امكان تهويه ساختمان هاي بزرگ و ظرفيت نامحدود چيلر
  5. امكان نصب چيلر در موتورخانه طبقات پايين، روي بام و يا در حياط ساختمان
  6. امكان اتصال برخي از مدل‌هاي فن كويل به سيستم هواي تازه.

معايب چيلر

  1. هزينه اوليه بالا
  2. هزينه تعميرات و نگهداري بالا نياز به اپراتور متخصص
  3. اشغال فضاي موتورخانه يا بام ساختمان
  4. نياز به تامين آب نرم و سختي گيري آب با حجم زياد براي چيلرهاي آب خنك
  5. در صورت خرابي سرمايش كل مجموعه از كار مي افتد مگر اينكه از دو دستگاه چيلر استفاده شده باشد.

مزاياي داكت اسپليت

  1. سيستم يكپارچه گرمايش و سرمايش واحد
  2. امكان لوله كشي با طول بالا
  3. عدم نياز به پمپ آب و سيستم لوله‌كشي آب
  4. امكان نصب كويل آبگرم
  5. امكان اتصال به پكيج و موتورخانه مركزي گرمايش سرمايش با كويل DX و راندمان بالا
  6. نصب در سقف كاذب و پنهان و دور از ديد
  7. قيمت نسبتاً مناسب
  8. امكان اتصال به سيستم هواي تازه.

معايب داكت اسپليت

  1. صداي زياد در واحدهاي مسكوني و اداري
  2. عدم امكان كنترل دماي هر اتاق به صورت مجزا
  3. نياز به كانال كشي
  4. اشغال فضاي سقف كاذب گرمايش ضعيف با كويل گرمايي به نسبت رادياتورها و سيستم شوفاژ
  5. عدم امكان كنترل ظرفيت و در نتيجه مصرف برق بالا.

 مزاياي كولر گازي

  1. قيمت اوليه مناسب
  2. امكان خاموش و روشن كردن دستگاه هر فضا
  3. عدم نياز به لوله كشي آب و سيستم پمپاژ و كانال كشي
  4. تنوع محصولات كولر گازي مانند كولر گازي ايستاده ، پنجره اي، كاستي، ديواري و....

معايب كولر گازي

  1. عدم امكان لوله كشي كولر گازي با طول بالا
  2. عدم امكان اتصال به سيستم هواي تازه
  3. محدوديت ظرفيت
  4. چيدمان پنل هاي خارجي
  5. تخليه آب كندانس از چند نقطه

 

در ادامه مي توانيد قيمت محصولات و همچنين اطلاعات فني و تخصصي در رابطه با انواع سيستم هاي تهويه مطبوع، كولر گازي، داكت اسپليت، فن كويل، چيلر، هواساز و برج خنك كننده را در انواع برندها، مدل ها و ظرفيت ها در وبسايت تخصصي بامين تهويه مشاهده نماييد.

پمپ كف كش خانگي توان تك

پمپ كفكش توان تك از محصولات شركت توان تك كه از سال ۱۳۶۲ توليد انواع محصولات كشاورزي شروع به فعاليت كرد اين شركت در ابتداي امر با طراحي و توليد يك مدل كف كش بنيانگذار مسيري شد كه هم اكنون اين شركت را يكي از بزرگترين توليدكنندگان انواع پمپ كف كش در داخل كشور تبديل كرد.

انواع پمپ كفكش توان تك عبارتند از:

  1. پمپ لجن كش توان تك
  2. پمپ كف كش خانگي توان تك
  3. پمپ كف كش صنعتي توان تك
  4. پمپ كف كش فاضلابي توان تك
  5. الكتروپمپ خانگي توان تك
  6. الكترو پمپ شوفاژي توان تك


پمپ كفكش خانگي توان تك براي مصرف كوچك و خانگي مورد استفاده قرار مي گيرد مي توان در داخل استخر چاه دستگاه هاي كوچك آبياري باراني و ماسه ها و نقاط آب گرفته كه احتياج به تخليه سريع دارند استفاده نمود پروانه اين مدل از بانك ها از دو نوع بسته و باز از جنس استنلس استيل و آلومينيوم فشرده مي باشد تمام استيل آن براي آقاي تميز و نوع آلومينيوم آن براي آقاي كسي استفاده مي شود الكتروموتور پمپ كاملا ضد نفوذ آب بوده و مي‌تواند حداكثر ۳۰ متر را انكار كند اين مدل از كمتر از دو نوع ساده و فلوريدا توليد و حداكثر دماي مناسب براي كاركرد اين ۴۰ درجه مي باشد اين پمپ در ۸ مدل برچسب ها ظرفيت و كاربردهاي مختلف در دو نوع تك فاز و سه فاز طراحي و توليد مي گردند.

ويژگي هاي پمپ كفكش توان تك

  1. كيفيت بسيار بالا
  2. قيمت مناسب
  3. وجود قطعات يدكي فراوان در بازار
  4. راندمان بالا
  5. نصب آسان

 

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت پمپ كفكش و خريد پمپ كفكش به وبسايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

سرويس و تعمير ايرواشر

دستگاه هاي هواساز كه سيستم سرمايش آنها از نوع تبخيري است دستگاه ايرواشر گفته مي شوند. ايرواشر حداقل متعلقات يك هواساز را داراست با اين تفاوت كه به جاي كويل سرمايش از سيستم ايرواشر استفاده مي كند.

سيستم ايرواشر نيز مانند ديگر سيستم ها و دستگاه هاي تهويه مطبوع به سرويس نياز دارد. سرويس ايرواشر سبب افزايش طول عمر دستگاه و افزايش كارايي ايرواشر مي شود.

ايرواشر

سرويس و تعميرات ايرواشر

تمام محصولات سرمايشي و گرمايشي بعداز مدتي به سرويس نياز دارند، بهترين دوره زماني براي سرويس و تعمير ايرواشر يك سال مي باشد، ممكن است نيازي نباشد سيستم ايرواشر هر سال بازبيني شود ولي ممكن است نازل ها و فيلتر ها در بعضي مناطق در مدت زمان كمتري نياز به سرويس داشته باشند.

سرويس دستگاه ايرواشر به تخصص نياز دارد و كاربران عادي نمي توانند اين كار را انجام دهند، اگر افراد بدون دانش فني و تخصص كافي اقدام به سرويس و تعمير دستگاه ايرواشر نماييد علاوه بر آسي به دستگاه ممكن است خود فرد نيز آسيب ببيند. بنابراين توصيه مي شود تعمير ايرواشر به افراد متخصص سپرده شود.

نحوه تغيير حالت گرمايش به سرمايش در دستگاه ايرواشر

  1. شير ورودي آب گرم به دستگاه را ببنديد.
  2. درب دسترسي به داخل دستگاه را باز كنيد.
  3. دريچه كويل را از طريق پيچ كردن صفحه مسدود كنيد.
  4. درب دسترسي دستگاه را ببنديد.
  5. دريچه هاي هواي سرد را باز كنيد.
  6. گزينه تغيير فصل را در پنل هوشمند انتخاب كنيد.

نحوه تغيير حالت سرمايش به گرمايش در دستگاه ايرواشر

  1. شير ورودي آب گرم به دستگاه را باز كنيد.
  2. درب دسترسي به داخل دستگاه را باز كنيد.
  3. صفحه مسدود كننده دريچه كويل را برداريد.
  4. دريچه هاي هواي گرم را ببنديد.
  5. گزينه تغيير فصل را در پنل هوشمند انتخاب كنيد.

اطلاعات فني و تخصصي و قيمت ايرواشر را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد. 

روش هاي كاهش مصرف برق كولر گازي

با توجه به  شرايط اقتصادي اين روزها، گرم شدن هوا و افزايش مصرف برق خانوار ها به جهت استفاده از كولر، هزينه برق خانواده ها با افزايش چشمگيري مواجه است. در اين مقاله راهكار هايي برايكاهش مصرف برق كولر گازيارائه شده است. اميدواريم با مطالعه اين مقاله و بكار گيري روش هاي ارائه شده بتوانيد مصرف برق كولر گازي خود را به حداقل برسانيد.

روش هاي كاهش مصرف برق كولر گازي

اهميت محل نصب كولر در كاهش مصرف برق

بيشترين دستگاه هاي تهويه مطبوع و سيستم هاي سرمايشي مورد استفاده در كشور ما كولر هاي آبي ، سلولزي و كولر گازي يا اسپليت است. يكي از مهمترين نكاتي كه منجربه كاهش مصرف برق هر نوع كولري مي شود، محل نصب كولر آبي و كمپرسور اسپليت است.

بهتر است كولر آبي و يا كمپرسور كولر گازي را در سايه و فضاي باز نصب كنيد تا هوا به راحتي جريان يابد. رعايت اين مورد به بهبود عملكرد و افزايش راندمان كولر بسيار كمك خواهد كرد. همچنين مي توانيد براي كاهش فشار روي كولر و به دنبال آن كاهش مصرف برق از يك سايبان کولر براي قرار گرفتن روي كولر استفاده كنيد.

اهميت انتخاب كولر متناسب با محيط جغرافيايي در كاهش مصرف برق كولر

قبل از خريد كولر حتما به محيطي كه در آن زندگي مي‌كنيد و آب و هواي منطقه خود توجه لازم را داشته باشيد. اغلب براي خنك كردن مكان هايي با آب و هواي گرم و مرطوب و مناطق ساحلي به دليل وجود رطوبت از كولر گازي و اسپليت استفاده مي شود. در مقابل در مكان هايي با آب و هواي گرم و خشك از كولر هاي آبي استفاده مي شود. انتخاب صحيح نوع كولر متناسب با وضعيت آب و هوايي منطقه منجربه كاهش مصرف انرژي خواهد شد.

اهميت انتخاب ظرفيت كولر بر اساس مساحت فضا در كاهش مصرف برق كولر گازي

قبل از خريد كولر آبي يا كولر گازي اسپليت به ابعاد و مساحت فضايي كه مي خواهيد كولر را نصب و استفاده كنيد توجه لازم را داشته باشيد. اگر فضايي كه قصد خنك كردنش را داريد، كوچك است مي‌توانيد از انواع كولر اسپليت كوچك ، كولر پرتابل ، كولر ايستاده و يا كولر پنجره اي استفاده كنيد. اگر كولر شما ظرفيت سرمايشي بيشتري نسبت به فضاي شما داشته باشد، با توجه به اينكه كولر هاي با ظرفيت بالاتر مصرف برق و انرژي بالاتري دارند ، برق مصرفي و هزينه هاي شما بي جهت افزايش مي يابد. چرا كه با كولري با ظرفيت پايين تر نيز قادر به خنك كردن فضاي خود هستيد. بنابراين توصيه مي شود قبل از خريد كولر با چند كارشناس مشورت كنيد تا كولري با ظرفيت مناسب را به شما معرفي كنند.

اهميت محل نصب اسپليت در كاهش مصرف برق كولر گازي

ترجيحا اسپليت را در محلي نصب كنيد كه نزديك‌ترين وضعيت ممكن را نسبت به محلي كه خنك بودن آن از اهميت بيشتري برخوردار است داشته باشد. بطور مثال نزديك به اتاق نشيمن ، پذيرايي يا نزديك به تلويزيون. در اين صورت محلي كه افراد بيشترين تايم خود را در آن قسمت حضور دارند خنك ‌تر مي‌مانند و به تنظيم مجدد كولر و يا كاهش درجه توسط ريموت كنترل كولر نيازي نخواهيد داشت.

اهميت خاموش كردن كولر موقع ترك منزل در كاهش مصرف برق كولر گازي

درست است كه وقتي از هواي گرم بيرون وارد خانه مي‌شويد، دوست داريد هوايي خنك را نفس بكشيد؛ اما اين كار باعث مي‌شود چندين ساعت متوالي سيستم سرمايشي شما از برق استفاده كند.

زماني براي خاموشي كولرها در نظر بگيريد 

در حالي كه در تمام طول روز مي‌توانيد از دماي مناسب كولر براي خنك كردن منزل استفاده كنيد، شب‌هايي كه هوا كمي خنك‌تر است، كولر را خاموش كنيد و با كمك گرفتن از انواع پنكه، مثل پنكه سقفي يا پنكه ايستاده، هواي خنك باقي مانده از روز را به گردش درآوريد. با اين كار چندين ساعت به كولر استراحت مي‌دهيد و مصرف برق منزل‌تان پايين خواهد آمد.

 

اهميت پوشاندن درزها و پنجره‌ها در كاهش مصرف برق كولر گازي

به خاطر داشته باشيد هر چه فضاي مورد نظر گرم‌تر باشد، برق بيشتري صرف ايجاد سرمايش آن خواهد شد؛ به همين جهت بهتر است تمركزتان را روي نگه داشتن هواي خنك در داخل فضاي مورد نظر و عدم خروج آن بگذاريد. براي اين كار چند راهكار وجود دارد:

  • در ساعت‌هاي گرم روز پرده‌ها را بكشيد و به آفتاب اجازه ايجاد گرمايش بيشتر ندهيد.
  • با استفاده از درزگير، تمام درزهاي در و پنجره‌ها را بپوشانيد تا هواي خنك راهي براي خروج پيدا نكند.
  • اگر بتوانيد براي پنجره‌ها سايه بان نصب كنيد، جلوي ورود گرماي زياد ناشي از نور خورشيد در تابستان را خواهيد گرفت.
  • ديوارها را عايق بندي كنيد. عايق بندي ديوارها باعث مي‌شود هواي گرم نتواند به داخل ورود كند و هواي خنك نيز از فضا بيرون نرود.

تكنولوژي اينورتر و كاهش مصرف برق كولر گازي

با پيشرفت تكنولوژي در سال‌هاي گذشته و تغيير قيمت حامل‌هاي انرژي از جمله برق و رسيدن بر قيمت واقعي خود و مصرف بالاي برق كولر گازي هاي موجود در بازار و عدم تمايل مشتريان جهت خريد اين نوع كولر گازي ها ، سازندگان تكنولوژي جديدي را به نام اينورتر طراحي و توليد كرده‌اند.

تكنولوژي اينورتر جهت كم كردن برق مصرفي دستگاه به خصوص برق مصرف شده در كمپرسور تمركز دارد در كولر گازي معمولي، هنگامي كه دماي محيط به مقدار تنظيم شده بر روي ترموستات كولر گازي مي‌رسيد سيستم به طور اتوماتيك كمپرسور دستگاه را خاموش مي‌كرد و با تغيير دماي محيط به اندازه 5تا2 درجه دوباره كمپرسور كولر را روشن مي‌كرد اين روشن و خاموش كردن به غير از اين امر كه باعث مستهلك شدن كمپرسور و قطعات آن مي‌شد باعث مصرف برق شديد در هنگام استارت كمپرسور مي‌شود. (بيشترين مصرف برق كمپرسور در هنگام استارت آن مي‌باشد)

اهميت برچسب انرژي كولرگازي در كاهش مصرف برق كولر گازي

قبل از خريد هر نوع سيستم سرمايشي و كولر گازي به دو نكته اساسي توجه داشته باشيد.

حتما به برچسب انرژي دستگاه دقت كنيد و محصولي خريداري نماييد كه روي برچسب آن‌ها حروف A يا نهايتا B  نوشته شده باشد. اين حروف نشان دهنده  گريد يا سطح انرژي دستگاه هستند. دستگاه هايي با سطح انرژي A  و يا حتيB  از جمله دستگاه هاي كم مصرف به شمار مي روند كه ضمن كاهش مصرف برق از عملكرد خوبي برخوردارند.

براي خريد كولر گازي يا اسپليت و يا هر نوع سيستم سرمايشي و گرمايشي ، دستگاه خود را از برند هاي معتبر و شناخته شده كه داراي گارانتي و خدمات پس از فروش هستند انتخاب و تهيه كنيد. بطور مثال كولر گازي جي پلاس داراي ضمانت گلديران از برندهاي معتبر با قيمت مناسب به شمار مي رود. خريد محصولات ارزان قيمت با برندهاي متفرقه كه بسياري از آنها اصل نبوده و تقلبي هستند در ازاي پرداخت هزينه پايين تر با مصرف برق بسيار زياد شما را با قبض هاي برق نجومي مواجه خواهد كرد. علاوه بر اين، اين دستگاه ها طول عمر بالايي ندارند و اگر گارانتي و خدمات نيز نداشته باشند شما را ناچار به خريد مجدد دستگاه سرمايشي خواهند كرد.

اهميت طول كانال كشي در كاهش مصرف برق كولر

زماني كه كانال‌هاي كولر را نصب مي كنيد، طول كانال كشي را به حداقل كاهش دهيد. هر چه طول كانال بيشتر باشد، برق بيشتري براي رساندن هواي خنك به داخل فضا مصرف مي شود و هر چه طول كانال كشي كوتاه تر باشد هواي خنك زودتر و با مصرف برق كمتري به فضاي مورد نظر مي رسد.

اهميت تميز و يا تعويض كردن فيلتر كولر گازي در كاهش مصرف برق

فيلتر كولر گازي را به موقع تميز يا تعويض كنيد. همچنين براي كولر آبي به جاي پوشال از پدهاي سلولزي استفاده كنيد. اين موارد منجر به كاهش مصرف برق كولر خواهد شد.

تفاوت چيلر و برج خنك كننده

ممكن است از خود بپرسيد كه براي شما برج خنك كننده دستگاه مناسب تري مي باشد يا چيلر؟

برج هاي خنك كننده و چيلرهاي صنعتي اهداف مشابهي دارند، از هر دو سيستم مي توان براي خنك سازي فرآيندهاي صنعتي مانند واحدهاي فرآوري مواد غذايي ، آبكاري فلز و موارد ديگر استفاده كرد. از چيلر و برج خنك كننده براي از بين بردن گرما از مايع استفاده مي شود ، كه به عنوان خنك كننده در دستگاه هاي بزرگ مانند نيروگاه ها استفاده مي شود. اگرچه چيلرها و برج هاي خنك كننده عملكرد مشابهي دارند ، اما اين دو دستگاه با توجه به نوع و اجزاي مورد استفاده و نوع تجهيزات خنك كننده و قدرت آنها متفاوت هستند.

 

براي فهميدن اينكه كدام سيستم براي نيازهاي خنك كننده شما بهترين است ، نحوه عملكرد برج خنك كننده و چيلر و تفاوت هاي آن ها را در اين مقاله شرح داده ايم تا با مطالعه اين مقاله بتوانيد بهترين و مناسب ترين انتخاب را متناسب با نياز خود داشته باشيد.

برج خنك كننده گرماي آب تخليه شده از كندانسور را از بين مي برد. سپس آب تخليه شده مجدداً بازيافت مي شود تا براي خنك سازي مجدد سيستم مورد استفاده قرار گيرد يا به محيط تخليه شود. چيلرها گرماي حاصل از خنك كننده را كه به طور كامل در سيستم خنك كننده وجود دارد ، جذب مي كنند. سپس چيلر گرما را به هواي اطراف واحد چيلر منتقل مي كند.

تفاوت چيلر و برج خنك كننده

انواع چيلر و برج خنك كننده 

برج هاي خنك كننده در دو نوع عمده طراحي مي شوند: پيش فرض مكانيكي و پيش فرض طبيعي. برج هاي خنك كننده مكانيكي به هواكش ها متكي هستند تا هواي خنك را به داخل سيستم بكشند تا گرما از آب گرفته شود. برج هاي منشعب طبيعي كه معمولاً با يك نيروگاه هسته اي ديده مي شوند ، از هواي خروجي كه به يك دودكش بلند هدايت مي شود استفاده مي كنند. با بالا رفتن هوا ، خواص خنك كنندگي ايجاد مي كند. چيلرها به عنوان رادياتور طراحي مي شوند كه يا با آب خنك مي شوند و هم با هوا خنك مي شوند. چيلرهاي خنك كننده هوا نسبت به چيلرهاي خنك كننده آب به تعمير و نگهداري كمتري نياز دارند ، در حالي كه چيلر هاي آب خنك مصرف انرژي كمتري نسبت به چيلرهاي هوا خنك دارد.

 

اجزاي اصلي برج خنك كننده و چيلر 

اجزاي اصلي برج خنك كننده حوضچه و پمپ ها هستند. حوضچه توزيع آب تخليه شده از سيستم آب در گردش را جمع آوري مي كند. پمپ ها آب برج هاي خنك كننده را تأمين مي كنند و جريان آب را ايجاد مي كنند كه خنك سازي را تسهيل مي كند. چيلرها از كمپرسورها ، مبدل هاي حرارتي اواپراتور و مبدلهاي حرارتي كندانسور استفاده مي كنند. مبدل حرارتي كندانسور قسمت اصلي است كه گرما را از چيلرها به هوا وارد مي كند.

 

كاربرد برج خنك كننده و چيلر 

برج هاي خنك كننده معمولاً در عمليات خنك سازي در مقياس بزرگ مانند توليد برق ، تصفيه روغن و گاز و نيروگاه هاي حرارتي استفاده مي شوند. يك عامل تعيين كننده بسيار مهم در انتخاب چيلر يا برج خنك كننده بايد بر اساس دماي خنك كننده مورد نياز باشد.

دماي برج خنك كننده بر اساس شرايط لامپ مرطوب محلي و دماي هواي محيط متفاوت است. دماي معمول خنك كننده در دماي پايين در شرايط تابستان هنگام استفاده از برج خنك كننده به ندرت مي تواند به زير 75F-80F برسد. چيلرها مي توانند درجه حرارت معمولي را از 70 درجه فارنهايت به پايين در تمام سال برساند.

برخي از طرح هاي چيلر اگر براي ايجاد چنين شرايطي طراحي شده باشند ، مي توانند دماي خنك كننده را از 70F-100F+ امكان پذير كنند. مجدداً ، بسته به طراحي سيستم ، يك چيلر معمولاً مي تواند نسبت به يك نقطه تنظيم دما مورد نظر ، تحمل دما را نزديكتر نگه دارد.

به طور كلي از برج هاي خنك كننده براي تأمين آب خنك براي توليد برق الكتريكي و فرايندهاي مكانيكي استفاده مي شود. نيروگاه هايي كه در نزديكي درياچه ها و رودخانه ها واقع شده اند از برج هاي خنك كننده براي خنك سازي آب در گردش كه در كندانسور گرم شده است استفاده مي كنند. از چيلرها در كاربردهايي كه تحت تأثير گرماي اضافي تخليه شده نيست استفاده مي شود. در واقع از گرماي اضافي براي گرم شدن در طول زمستان استفاده مي شود. متداول ترين كاربردهاي چيلر شامل استفاده در صنعت پلاستيك و كاربردهاي برودتي است.

 

مصرف برق چيلر و برج خنك كننده 

يك برج خنك كننده از پمپ ها براي گردش منبع تغذيه استفاده مي كند. پمپ ها انرژي زيادي را مصرف مي كنند. فن هاي مورد استفاده در برج هاي خنك كننده نيز برق مصرف مي كنند. با اين حال ، برج هاي خنك كننده ظرفيت خنك كننده قابل توجهي را فراهم مي كنند ، كه به خنك كننده با بازده بيشتر انرژي تبديل مي شود. چيلرها توسط كمپرسورها و مبدل هاي حرارتي هدايت مي شوند ، بنابراين از نظر مصرف انرژي مناسب نيستند. هنگام مقايسه چيلرها ، چيلرهاي خنك كننده با آب (چيلر آب خنك)در مقايسه با سطح مصرف برق كارايي بهينه را ارائه مي دهند. يك سطح مرطوب گرما را بهتر از يك سطح خشك منتقل مي كند. از اين رو ، يك چيلر آب خنك 10 درصد انرژي كمتري نسبت به چيلرهاي هوا خنك كننده مصرف مي كند.

تفاوت هاي برج خنك كننده و چيلر را مورد بررسي قرار داديم اكنون ممكن است اين سوال در ذهن شما مطرح شود كه آيا من فقط به يكي از دو دستگاه چيلر و برج خنك كن نياز دارم يا هر دو دستگاه چيلر و برج خنك كن؟

از برج هاي خنك كننده و چيلرها مي توان به طور مستقل يا به صورت تركيبي براي خنك سازي در مقياس بزرگ و كارآمد استفاده كرد.

قبل از تصميم گيري براي استفاده از هر دو ، عواملي مانند حجم خنك كننده مورد نياز ، دسترسي به آب ، فضاي موجود و بودجه را در نظر بگيريد.

 

برج خنك كننده و چيلر چگونه با هم كار مي كنند؟ 

براي كاربردهاي در مقياس كوچك مي توانيد از يك چيلر هوا خنك يا چيلر آب خنك و يك برج خنك كننده قابل حمل نصب شده در سقف ساختمان خود استفاده كنيد. براي عمليات خنك سازي در مقياس بزرگ ، تركيب دو سيستم ممكن است گزينه مقرون به صرفه تري باشد.

چيلر در كنار برج خنك كننده چگونه كار مي كند؟ تركيب شدن اين دو با هم مي تواند به ايجاد يك كارخانه خنك كننده مركزي براي يك ساختمان بزرگ كمك كند. واحد چيلر را مي توان در طبقه زيرين ساختمان (هنگام استفاده از چيلر آب خنك) يا سقف (هنگام استفاده از چيلر هوا خنك) قرار داد.

برج خنك كننده همچنين بايد در بالاي سقف بماند تا اتلاف حرارت مطلوب انجام شود. لوله هايي (معروف به ريزرها) كه از چيلر به برج خنك كننده مي روند آب سرد و مبرد را به سراسر ساختمان منتقل مي كنند.

اميدواريم با مطالعه اين مطلب، ضمن در نظر گرفتن شرايط پروژه خود بتوانيد بهترين انتخاب را داشته باشيد و دستگاهي متناسب با نياز خود تهيه نماييد.

براي مشاهده اطلاعات فني، تصاوير و قيمت برج خنك كننده چيلر به سايت بامين تهويه مراجعه نماييد.