دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

آرشیو خرداد ماه 1400

تحليل و بررسي سيستم هاي حرارتي ، برودتي و تجهيزات استخر

انواع كولر گازي اسپليت سقفي

اسپليت سقفي در سه مدل سقفي توكار يا همان داكت اسپليت ، سقفي رو كار يا همان اسپليت سقفي زميني و سقفي كاستي از ظرفيت ۱۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت توليد مي شود .اسپليت هاي سقفي به نسبت اسپليت ديواري داراي قيمت بالاتري هستند.

اسپليت سقفي

اسپليت سقفي توكار

اسپليت سقفي توكار يا همان داكت اسپليت يا اسپليت كانالي بصورت مركزي نصب مي شود و مي توان از آن براي اتاق هاي مختلف انشعاب گرفت .اسپليت هاي سقفي يا همان داكت اسپليت ها از ظرفيت ۱۲۰۰۰تا ۹۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت توليد مي شوند.با نصب داكت اسپليت ديگر نياز به نصب دستگاه هاي مجزا براي هر اتاق نيست.

براي نصب داكت اسپليت ها حتما بايد در ساختمان سقف كاذب پيش بيني شده باشد و طول سقف بلند باشد كه اجراي كانال كشي با مشكل مواجه نشود.

طول لوله كشي بين پنل بيرويي و داخلي در داكت اسپليت ها نسبت به مدل هاي ديگر بيشتر است و امكان نصب در اكثر پروژه ها را ممكن مي سازد.

اسپليت هاي سقفي معمولا به صورت دو فصلي سرد و گرم توليد مي شوند اما با توجه به مقرون به صرفه نبودن سيستم گرمايش آنها در فصل زمستان با استفاده از سيستم تراكمي ، روي بدنه يونيت داخلي آنها امكان نصب كويل گرمايش وجود دارد كه مي توان آن را به پكيج يا موتور خانه متصل نمود . در اينحالت تنها فن داخلي دستگاه روشن مي شود و گرمايش را از طريق كويل گرمايي به محيط مي دهد.

اسپليت سقفي توكار يا همان داكت اسپليت ها داراي كنترلر ديواري هستند كه به صورت دستي و يا كنترل از راه دور مي توان به آنها فرمان داد.

دستگاه هاي داكت اسپليت اينورتر دار و يا بدون اينورتر با گاز مبرد R22 و يا R410 توليد مي شوند.

اسپليت سقفي روكار

اسپليت سقفي روكار كه طرفدار زيادي در كشور ما ندارد داراي پنل داخلي روكار است كه نيازي به وجود سقف كاذب ندارد و به زير سقف متصل مي شود. اسپليت سقفي روكار را مي توان بصورت زميني هم نصب نمود (مانند دستگاه فن كويل)اين دستگاه هم مانند ساير دستگاه ها دراي پنل بيروني است كه بايد با لوله به پنل داخلي متصل شوند.

اسپليت هاي روكار را تنها چند برند خاص توليد مي كنند ،مانند اجنرال و ميتسوبيشي و... .

رنج ظرفيتي اين دستگاه از ۲۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت است و معمولا بصورت تك فصلي سرمايشي توليد مي شود. اين دستگاه داراي كنترل از راه دور و سيستم كنترل روي خود دستگاه است.

اسپليت كاستي

اسپليت كاستي كه به صورت كاستي ۴ طرفه توليد مي شود.درون سقف كاذب نصب مي شوداما پنل آن قابل رويت است اين دستگاه داراي كنترل از راه دور براي فرمان به دستگاه است.

رنج ظرفيتي اين كولر ها از ۱۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت است كه در بعضي از برند ها بصورت اينورتر دارنيز توليد مي شود.

از خصوصيات اين دستگاه پرتاب باد چهار طرفه آن است كه براي سالن هاي وسيع پيشنهاد مي گردد.

مانند ساير اسليت ها پنل داخلي و خارجي به وسيله لوله هاي مسي به يكديگر مرتبط مي شوند.

اسپليت كاستي در برخي از برند ها بصورت دو فصل سرد و گرم نيز توليد مي شود.

اين دستگاه به نسبت ساير مدل ها داراي قيمت تمام شده بالاتري است چرا كه داراري سيستم درين تشتك و پمپ درين است و از طراحي خاصي بهره مي برد.

طول لوله كشي در اسپليت كاستي سقفي مانند داكت اسپليت ها زياد است و مي توان پنل بيروني را روي تراس و يا بام قرار داد.

محل نصب پنل داخلي دستگاه كولر اسپليت كاستي در مركز سالن است و يا اگر سالن بصورت مستطيلي است از دو يا چند دستگاه با فاصله مشخص استفاده مي شود.

در پايان مي توانيد اطلاعات فني و تخصصي، تصاوير و قيمت اسپليت را در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد و با كارشناسان بامين تهويه تماس حاصل نماييد تا با دريافت مشاوره رايگان بتوانيد بهترين دستگاه را متناسب با نياز خود تهيه نماييد.

معرفي بهترين برندهاي كولر گازي ايراني

شركت‌هاي ايراني توليد كننده كولر گازي اخيرا فعال تر شده و در زمينه توليد به موفقيت‌هاي بسياري دست يافته اند.

با توجه به محدوديت‌هاي موجود در واردات دستگاه‌هاي تهويه مطبوع مانند كولر گازي، شركت‌هاي ايراني توليد كننده كولر گازي نسبتاً فعال‌تر شده و در اين زمينه به موفقيت‌هاي بسياري دست يافته‌اند. هرچند كه بسياري از قطعات به كار رفته در كولرهاي گازي ايراني از نوع وارداتي و خارجي است به هر حال برند ايراني است و خريد آنها توسط ارگان‌هاي دولتي بلامانع است.

متأسفانه دستگاه‌هاي كولر گازي ايراني داراي تكنولوژي ضعيف‌تري نسبت به رقباي خارجي مانند كولر گازي اجنرال، كولر گازي ال جي، كولر گازي ميتسوبيشي و … است و از گستردگي و تنوع كمتري برخوردار است چراكه مدل‌هاي سقفي زميني، كولر گازي پرتابل و كولر گازي كاستي در ايران توليد نمي‌شوند.

كولر گازي ايراني در انواع كولر گازي اسپيلت ديواري اينورتر دار و بدون اينورتر، كولر گازي ايستاده و كولر گازي كانالي يا همان داكت اسپليت توليد مي‌شوند.

كولر گازي تك الكتريك

كولر گازي تك الكتريك در انواع ديواري، ايستاده و كانالي از ظرفيت ۹۰۰۰ و ۶۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت توليد مي‌شود. كولر گازي تك الكتريك مدل ديواري داراي دو نوع اينورتر دار و بدون اينورتر است. مدل اينورتر دار كولر گازي تك الكتريك با نام تجاري Swper و مدل بدون اينورتر آنكه داراي گريد A مصرف انرژي است با نام تجاري Optima عرضه مي‌شود.

كولر گازي ايستاده تك الكتريك تنها به صورت سرد گرمسيري و ظرفيت ۳۶ تا ۴۸ هزار توليد مي‌شود. اسپليت كانالي تك الكتريك در دو نوع اينورتر دار و بدون اينورتر با گاز R 410a از ظرفيت ۱۸۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت توليد مي‌شود.

كولر گازي تك الكتريك با ۵ سال ضمانت كمپرسور و ۲ سال ضمانت قطعات توسط شركت بدر تك الكتريك عرضه مي‌شود.

كولر گازي تهويه

كولر گازي تهويه در چهار نوع كولر گازي ديواري، ايستاده، كولر گازي كانالي و كولر گازي اتاق سرور در بازه ظرفيتي ۹۰۰۰ تا ۷۲۰۰۰ بي تي يو بر ساعت توليد مي‌شوند.

كولر گازي ديواري تهويه در دو مدل اينورتر و بدون اينورتر تروپيكال توليد مي‌شوند كه هر دو محصول با گاز R 410 كار مي‌كنند.

بازه ظرفيت كولر گازي تهويه از ۹۰۰۰ تا ۳۶۰۰۰ است.

كولر گازي تهويه در دو مدل ۴۱۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ با گاز R 22و R 407c با كمپرسور اسكرال و به صورت سه فاز توليد مي‌شود.‌

داكت اسپليت تهويه از ظرفيت ۲۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ بي تي يو بر ساعت و با گاز مبرد R 22 توليد مي‌شوند.

كولر گازي ايساتيس

كولر گازي ايساتيس تنها در نوع ديواري از ظرفيت ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ به صورت اينورتردار طرح دار با مصرف پايين و از نوع سرد و گرم با كمپرسور روتاري توشيبا توليد مي‌شود. كولر گازي ايساتيس با نام تجاري Victor مجهز به فيلتر يونيزاسيون و سيستم عيب يابي هوشمند و سيستم توربو توليد و به فروش مي‌رسد. 

كولر گازي ايران رادياتور

 كولر گازي ايران رادياتور در ۵ ظرفيت از ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تنها به صورت اسپليت ديواري توليد مي‌شوند. گاز به كار رفته در كولر گازي ايران رادياتور از نوع R 410است و كمپرسور دستگاه از نوع روتاري كم‌مصرف GMCC شركت توشيبا است.

كولر گازي ايران رادياتور به مانند بسياري از برندهاي معتبر از گلد ن فين در كندانسور به جهت افزايش انتقال حرارت و جلوگيري از پوسيدگي استفاده مي‌كند.

كولر گازي RTC

كولر گازي RTC در نوع ديواري و از ظرفيت ۹۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ با كمپرسور قدرتمند روتاري هيتاچي و GMCC توشيبا توليد مي‌شود. برند RTC ايراني است و از اواسط دهه ۸۰ شمسي فعاليت خود را شروع كرده و در سال ۹۷ توسط شركت يخساران و مشاركت شركت زندگي وي را قشم، RTC مجدداً فعاليت خود را شروع كرد.

كولر گازي RTC با ضمانت ۶۰ ماهه كمپرسور ۱۸ ماهه قطعات شركت كاسپين عرضه مي‌شود.

گاز به كار رفته در اين دستگاه از نوع R 410 است.

كولر گازي مهر اصل

كولر گازي مهر اصل در ظرفيت‌هاي ۹۰۰۰ تا ۴۸۰۰۰ بي تي يو بر ساعت با گاز ۴۱۰ و كندانسور و اواپراتور گلدفين و بلوفين توليد مي‌شوند.

كولر گازي مهر اصل در سه مدل پنجره‌اي، ايستاده و ديواري توليد مي‌شود.

كولر گازي مهر اصل پنجره‌اي با گاز R 22كار مي‌كند و تنها در يك ظرفيت ۱۸۰۰۰ توليد مي‌شود. و فقط در حالت سرمايش ي عمل مي‌كند. اين است كه از كمپرسور پيستوني بهره مي‌برد. كولر گازي ايستاده مهر است تنها در ظرفيت ۴۸۰۰۰ با كمپرسور اسكرال و گاز R 22 براي مناطق گرمسيري طراحي شده است.

براي مشاوره و انتخاب هوشمندانه كولر گازي متناسب با نياز و ظرفيت مورد نظر خود و مشاهده قيمت كولر گازي به سايت بامين تهويه، تخصصي‌ترين سايت تأسيسات كشور مراجعه فرماييد.

كولر بانه اي

در خريد كولر گازي اين نكته كه دستگاه از كجا خريداري مي شود بسيار حائز اهميت است.متاسفانه بعضي از افراد از شرايط نوسان قيمت در بازار سوء استفاده كرده و بسياري از دستگاه هاي تقلبي و بدون نام را با برچسب و كليشه تبديل به برندهاي مطرح مي كنند كه كارايي لازم را ندارند.

بسياري از شركت ها و اشخاص در شهرهاي مرزي اقدام به فروش دستگاه هاي كولر گازي قاچاق كرده كه مشتريان با توجه به اينكه مثلا خريد از بانه و تحويل در تهران برايشان ارزانتر صورت مي گيرد اقدام به اين كار مي كنند.

اگر مدل دستگاه كولر گازي بانه اي را با هر برندي در سايت هاي معتبر آن برندها جستجو كنيد به هيچ نتيجه اي نمي رسيد و عملا دستگاهي بدون نام و نشان با نام معتبر بدست شما خواهد رسيد، اين در شرايطي است كه با ارسال شده كولر گازي از بانه يا هر شهر مرزي ديگري بصورت غير قانوني در نقاط مختلف كشور جابه جا مي شود كه در صورت درخواست تغيرات حكومتي بابت برگه سبز گمركي هيچ ادعايي نمي توان كرد و محصول به عنوان كالاي قاچاق ضبط مي گردد.

خريد از بانه تحويل در تهران شامل هزينه كرايه بالايي است چرا كه جنس فاقد برگه سبز و غير قانوني است و از طريق مبادي رسمي امكان جابه جايي ندارد و تحويل اتوبوس و يا ماشين هاي سواري مي شود كه هيچ نوع بيمه اي شامل آن نمي شود.

خريد از بانه تحويل در تهران

بسياري از دستگاه هاي كولر گازي بانه اي فاقد لوله مسي رايگان است. و يا اگر لوله مسي تحويل مي شود بصورت مجزا و از نوع نامرغوب است كه اصلا از جنس مس نيست و اگر روي لوله را با جسم سخت بتراشيد لايه اي به رنگ مس از روي آن جدا خواهد شد.

در خيلي از موارد مشاهده شده است كه كولر گازي ، مثال 18000 با موتور 12000 بوده و مشتري غافل از اينكه دستگاه 12000 است آن را خريداري مي كند چرا كه هيچ خريداري در هنگام خريد كمپرسور دستگاه را نمي بينيد و يا اينكه اگر ببينيد اطلاعات را نمي شناسد.

بسياري از فروشندگان كالاي قاچاق شهرهاي مرزي و فروشندگان نا معتبر به همرا دستگاه حتي كارت گارانتي هم عرضه مي كنند كه در مواقع نياز پاسخگو نبوده و يا در بهترين حالت در قبال دريافت هزينه آن را تعيد مي كنند.

بعضي از فروشندگان شهرهاي مرزي اقدام به فروش انواع لوازم خانگي و كولر گازي قاچاق و بي كيفيت كرده كه در اين مقاله نكات خريد از اين فروشگاه ها را ذكر كرده ايم.البته فروشندگان معتبر بسياري هم در اين شهرها فعاليت مي كنند كه اين مطالب براي آن ها صدق نميكند.

اطلاعات فني و تخصصي، تصاوير و قيمت كولر گازي در برندهاي معتبر داراي گارانتي را در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

قيمت كولر گازي

قيمت كولر گازي با توجه به نوع برند ، تجهيزات و تحقاقات مانند اينورتر ، گريد انرژي مصرفي ، سيستم عملكرد ، حداكثر دماي كاري ، نوع كولر گازي ( پنجره اي ، پرتابل ، ديواري ) و ظرفيت برودتي و ... متغير است.

قيمت كولر گازي اينورتر در اولين دسته بندي به نسبت كولر گازي بدون اينورتر بالاتر است ، آن هم بدليل استفاده از كمپرسور مخصوص و استفاده از تكنولوژي اينورتر و بردهاي مخصوص الكترونيكي كه به ادعاي بعضي سازندگان تا 60 درصد در مصرف برق صرفه جويي به عمل مي آورند.

در دسته بندي دوم برندها ي مختلف قيمت كولر گازي ها متفاوت است . كه مي توان بصورت تجربي به سه دسته كولرهاي قيمت بالا و كيفيت مناسب مانند اجنرال ، ميتسوبيشي ، پاناسونيك ، شارپ و ...

كولر گازي قيمت مناسب مانند كولر گازي هايسنس ، برندهاي گري ، سامسونگ ، AUX و ايران رادياتور و ...

كولر گازي قيمت پايين مانند كولر گازي جنرال ، جنرال مكس و ...

گريد مصرف انرژي در كولر گازي تا حدودي تعيين كننده قيمت كولر گازي است . براي اينكه مصرف برق كولر گازي در گريد انرژي به A نزديك شود بايد از گاز مبرد و كمپرسورهاي مخصوص ، سيستم اينورتر و ... در سيستم كولر گازي استفاده شود . معمولا كولر گازي هايي كه به گاز R22 كار مي كنند داراي گريد C و B و كولر گازي هايي كه با گاز RH10 عمل مي كنند داراي گريد A هستند . كولر گازي هاي اينورتر تماما از نوع گريد A و A+ هستند.

سيستم عملكرد از عوامل ديگر تعيين قيمت كولر گازي هستند . اين كه كولر گازي توانايي گرم كردن و سرد كردن را داشته باشند داراي قيمت بالاتري به نسبت يك كولر فقط سرمايشي است . چرا كه در كولر گازي در فصلي از تجهيزات مخصوصي مانند كيت مخصوص و شير چهارراهه استفاده شده است.

حداكثر و حداقل دماي كاري مطابقت كولر گازي را با اقليم مشخص مي كند و تاثير مستقيم در قيمت كولر گازي دارد. برخي از مدل هاي كولر گازي قابليت كاركرد تا دماي 42 درجه سانتي گراد و برخي ديگر تا دماي 60 درجه سانتي گراد قابليت خنك كاري دارند كه اين مهم مربوط به نوع كمپرسور و نوع گاز مصرفي دارد . به دستگاه هاي كولر گازي كه قابليت كاركرد در دماي بالا را دارند كولر گازي تروپيكال ، كولر گازي گرمسيري و يا كولر گازي موتور سنگين گفته مي شود و در كشور ، معمولا دو نيمه جنوبي كشور كه آب و هواي گرمسيري دارند كاربرد بسزايي دارند.

نوع كولر گازي ايستاده ، ديواري ، پنجره اي ، پرتابل و كاستي در قيمت كولر گازي تاثير دارد. برخي از مدل ها مانند كولر گازي ايستاده بدليل ظرفيت بالا داراي قيمت بالايي هستند . در رده دوم قيمت كولر گازي كاستي است كه از سيستم پمپ درين و طراحي خاص بهره مند است . رده سوم كولر گازي اسپليت ديواري است و در رده چهارم و پنجم قيمت كولر گازي پرتابل و پنجره اي قرار دارد.

اطلاعات فني ، تصاوير و قيمت كولر گازي در انواع برندها و ظرفيت ها را مي توانيد در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد. همچنين مي توانيد با كارشناسان بامين تهويه تماس حاصل نماييد تا با دريافت مشاوره رايگان بتوانيد مناسب ترين و بهترين كولر گازي را متناسب با نياز و فضاي خود انتخاب و خريداري نماييد.

معرفي چيلر اسكرو | مزاياي چيلر اسكرو

چيلر هاي اسكرو يكي از بهترين سيستم ها براي سيكل تبريد در فرآيندهاي صنعتي به شمار مي رود. چيلر اسكرو در تمامي فصول  سال قادر به توليد آب خنك براي سيستم هاي سرمايشي و گرمايشي ميباشد.

قيمت چيلر اسكرو با توجه به اينكه از بهترين سيستم‌هاي سيكل تبريد در فرآيندهاي صنعتي به شمار مي رود، بسيار اقتصادي است. چيلر اسكرو داراي دو نوع، چيلر هاي آب خنك و چيلر هاي هواخنك مي باشد كه داراي ويژگي هايي مي باشند. در ادامه به شرحي از انواع چيلر هاي هواخنك و آب خنك و ويژگي هاي هريك مي پردازيم.

انواع چيلرهاي تراكمي

  1. چيلر تراكمي آب خنك
  2. چيلر تراكمي هوا خنك

چيلر هوا خنك

چيلرهاي هوا خنك ( air cooled chiller) از جمله رايج‌ترين سيستم‌هاي برودتي براي تأسيسات تجاري و صنعتي است. اين چيلرها با جذب گرماي آب باعث خنك كردن آن در اواپراتور مي‌شوند. در مقايسه با چيلرهاي آب خنك، چيلر هوا خنك از هوا براي خنك كردن كندانسور استفاده مي‌كند. از اين رو قيمت چيلر اسكرو هوا خنك و آب خنك متفاوت مي‌باشد.

چيلر هوا خنك

اجزاي چيلر هوا خنك

  1. كمپرسور
  2. كندانسور
  3. تبخير كننده
  4. شير انبساطي

چيلر آب خنك

چيلرهاي آب خنك  با يك برج خنك كننده استفاده مي‌شوند. چيلرهاي آب خنك معمولاً كوچك‌تر از چيلرهاي هوا خنك هستند و به همين دليل مي‌توانند در موتورخانه قرار گيرند. چيلرهاي آب خنك نيز اغلب در مناطق با درجه حرارت بالا به طور موثرتري استفاده مي‌شوند زيرا با استفاده از يك منبع خارجي خنك مي‌شوند.

چيلر آب خنك

مقايسه هزينه چيلرهاي آب خنك و چيلرهاي هوا خنك

تفكر عموم مردم بر آن است كه چيلرهاي آب خنك كارآمدتر از چيلرهاي هوا خنك هستند. اگر فقط به هزينه‌هاي كمپرسور توجه كنيم، ممكن است اين نظريه درست باشد. اما، با استفاده از فن آوري پيشرفته با كمپرسورهاي اسكرو، چيلرهاي هوا خنك معمولاً انتخاب بهتري هستند. هنگام انتخاب نوع چيلر نگاهي عميق‌تر به چيلر تراكمي آب خنك و هوا خنك، توصيه مي‌شود كل هزينه‌هاي عملياتي مربوط به هر سيستم چيلر را در نظر بگيريد.

هزينه‌ كلي چيلر هوا خنك و آب خنك

بايد توجه داشته باشيد كل هزينه‌هاي عملياتي مربوط به چيلررا درنظر بگيريد نه تنها هزينه‌هاي كمپرسور. هزينه‌هاي عملياتي برج خنك كننده بايد به هزينه‌هاي عملياتي چيلر آب خنك اضافه شود.

  1. هزينه‌هاي برج خنك كننده
  2. هزينه فن برج
  3. هزينه آب و فاضلاب
  4. هزينه‌هاي شيميايي
  5. هزينه‌هاي پمپاژ

سيستم‌هاي برج معمولاً داراي پمپ‌هاي فرآيند و پمپ‌هاي چرخشي هستند كه مي‌توانند هزينه قابل توجهي را به آن اضافه كنند. از آنجا كه چيلر هوا خنك از كنترل فشار شناور استفاده مي‌كند، هزينه انرژي كمپرسور در حقيقت كمتر از هزينه‌هاي كمپرسور چيلر آب خنك است.

چيلر اسكرو

در چيلر اسكرو فشرده سازي مبرد در ميان دو روتور صورت مي‌گيرد.اين چيلرها بصورت جابجايي مثبت مي‌باشند و به دو شكل تك و جفت مارپيچ ساخته مي‌شوند. انواع چيلرهاي اسكرو با ظرفيت خنك كنندگي متفاوت در بازار وجود دارند. سيكل تبريد در چيلرها به صورت مشابه و از طريق كمپرسورهاي اسكرو انجام مي‌گيرد. از چيلرهاي اسكرو در بسياري از پروژه‌ها از جمله تهويه بيمارستاني، تهويه صنعتي و … استفاده مي‌شود.

 

مزاياي چيلر اسكرو

  1. صدا و نويز كم
  2. راندمان كاري بالا
  3. عمر طولاني
  4. طراحي در ظرفيت‌هاي متعدد با ابعاد مناسب
  5. هزينه تعمير و نگهداري كم
  6. ايمني بالا
  7. كاركرد مطمئن و آرام

جهت مشاهده تصاوير ، اطلاعات فني و قيمت چيلر به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

انواع مبدل حرارتي

همان طور كه از نام مبدل حرارتي مشخص است، مبدل هاي حرارتي وظيفه تبادل حرارت بين دو سيال را به عهده دارند. سيالات تبادل كننده حرارت مي توانند آب، گاز، روغن، هوا و ... باشند.

انواع مبدل حرارتي

انواع مبدل هاي گرمايي

مبدل هاي گرمايي معمولاَ بر حسب آرايش جريان و نوع ساخت رده بندي مي شوند . ساده ترين مبدل گرمايي مبدلي است كه در آن سيالات گـرم و سـرد در جهت هاي يكسان يا مخالف در يك ساختـار لوله اي هم مركز (tubular) حركت مي كند .

انواع مبدل هاي حرارتي در تاسيسات حرارت مركزي و تهويه مطبوع

  1. مبدل حرارتي پوسته و لوله

  2. مبدل حرارتي صفحه اي

  3. مبدل حرارتي هوا خنك يا پره اي

 

انواع مبدل حرارتي بر اساس مكانيزم انتقال حرارت بين سيال سرد و گرم

  1. جابجايي يك فاز در هر دو سمت

  2. جابجايي يك فاز در يك سمت ، جابجايي دو فاز در سمت ديگر

  3. جابجايي دو فاز در هر دو سمت

  4. جابجايي يك فاز در هر دو سمت

در مبدل هاي حرارتي از قبيل اكونومايزرها ( مبدل هايي كه در آن سيال از شرايط مايع مادون اشباع به سمت شرايط مايع اشباع مي رود) و گرم كن هاي هوا در بويلر بخار ، خنك كن هاي مياني در كمپرسورهاي چند مرحله اي ، رادياتور خودروها ، ژنراتورها ، خنك كن هاي روغن ، گرم كن هاي مورد استفاده در گرمايش اطاقها و غيره ، در هر دو سمت سيال سرد و گرم ، انتقال گرما از طريق جابجايي يك فاز اتفاق مي افتد.

چگالنده ها ، ديگ هاي بخار و مولدهاي بخار در راكتورهاي آب تحت فشار در نيروگاه هاي هسته اي ، تبخيركننده ها و رادياتورهاي مورد استفاده در تهويه مطبوع و گرمايش ، داراي مكانيزم هاي چگالش و جوشش در يكي از سطوح مبدل هاي حرارتي مي باشند.

انتقال گرماي دو فاز

همچنين انتقال گرماي دو فاز مي تواند در هر دو سمت مبدل ، مانند شرايطي كه چگالش در يك سمت و جوشش در سمت ديگر سطح انتقال گرما است ، اتفاق بيفتد. هر چند ، بدون تغيير فاز نيز مي توان شكلي از انتقال گرماي جريان دوفاز داشت ، همانطور كه بسترهاي سيال ، مخلوط گاز و ذرات جامد ، به سطح گرمايي ، يا از آن سطح ، گرما منتقل مي كنند.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده اطلاعات فني ، تصاوير و قيمت مبدل حرارتي در معتبرترين برندها و انواع مدل ها به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد. همچنين مي توانيد از مشاوره رايگان با كارشناسان بامين تهويه بهره مند شويد.

پرفروش ترين برندهاي ايراني پكيج زميني

پكيج زميني كه به منظور تامين كردن گرمايش رادياتورها و آبگرم مصرفي استفاده مي شود ، بهترين جايگزين موتورخانه هاي قديمي شناخته شده است. استفاده از پكيج زميني سبب مي شود به استفاده از آبگرمكن جهت مصارف روزانه مانند حمام و دستشويي نيازي نداشته باشيد. همچنين استفاده از پكيج ديواري يا زميني روش خوبي جهت كاهش هزينه هاي خانوار به شمار مي رود . پكيج هاي گرمايشي در مقايسه با سيستم هاي گرمايشي ديگر به مراتب سروصداي كمتري دارند و سرد و گرم شدن يا تغييرات مربوط به دماي آب در آنها پايين تر است. در واقع آب با شيب يكنواخت تري گرم خواهد شد . به همين جهت پكيج محبوبيت بالايي بين كاربران خود به ويژه در ساختمان هاي مسكوني به دست آورد . همچنين پكيج هاي ديواري و زميني فضاي كمتري را نسبت به موتورخانه هاي قديمي اشغال مي كنند. عدم نياز به فضاي بزرگ در دنياي جديد كه ساختمان ها كوچكتر شده اند مي تواند يك مزيت مهم به شمار رود . پكيج هاي  زميني بر مبناي محيطي كه استفاده مي شوند در مدل هاي مختلف چگالشي ، مخزني و مبدلي توليد مي شوند . در ادامه برخي از برندهاي پرفروش پكيج زميني را معرفي خواهيم كرد.

پكيج زميني ايران رادياتور

پكيج ايران رادياتور يكي از معروف ترين، معتبرترين و پرفروش ترين برندهاي فعال در حوزه پكيج زميني و ديواري مي باشد. پكيج زميني ايران رادياتور مدل G35 و Z36 كه سوخت آنها گاز طبيعي مي باشد و مدل D35 با سوخت گازوئيل از مدل هاي پرفروش پكيج ايران رادياتور مي باشند. اين پكيج ها كه از مشعل اتمسفريك بهره مي برند با مخزن كويل دار عرضه مي شوند . پكيج زميني ايران رادياتور داراي قابليت ها و ويژگي هاي زيادي بوده و جايگزين كاملا مناسبي براي موتورخانه هاي شوفاژ قديمي محسوب مي شود .

قابليت هاي پكيج زميني ايران رادياتور

  1. راندمان حراراتي بالا
  2. صداي كم
  3. مجهز به صفحه نمايش ديجيتال
  4. مجهز به مخزن ذخيره آب گرم استيل با ظرفيت 50 ليتر
  5. مجهز به سيستم حفاظتي ضد گريپاژ پمپ ، ضد يخ زدگي و باكتري زدايي
  6. مجهز به سيستم عيب يابي هوشمند
  7. ساخته شده از قطعات باكيفيت اروپايي
  8. دوام و استحكام بالا
  9. قابليت اتصال به سيستم برنامه ريزي هفتگي
  10. ايمني بالا

پكيج زميني شوفاژكار

گروه صنعتي شوفاژكار نيز يكي ديگر از برندهاي مطرح و پرفروش پكيج مي باشد. پكيج زميني شوفاژكار در سه گروه هورخش، آذرخش و پكيج هاي سري P دسته بندي مي شوند. پكيج شوفا›كار مدل هورخش و آذرخش از دو نوع سوخت گاز طبيعي و گازوئيل استفاده مي كنند و پكيج هاي سري  Pاز گاز طبيعي استفاده مي كنند. اين دو مدل از پكيج شوفاژكار از لحاظ ظرفيت حرارتي، محدوده دماي كاركرد، ظرفيت مخزن آب گرم و موارد ديگر با يكديگر تفاوت دارند. ويژگي هاي دو دستگاه هورخش و آذرخش تا حد زيادي به هم شباهت دارند.

ويژگي هاي پكيج شوفاژكار مدل هورخش و آذرخش

داراي پمپ سيركولاسيون گراندفوس

بهره مندي از تجهيزات مناسب نظير مانومتر، ترمومتر، ترموستات و پنل كنترلي

قابليت نصب مشعل هاي گازوئيل سوز، گازسوز و همچنين دوگانه سوز

مجهز به ديگ CHL-200  

مجهز به منبع انبساط زيلمت

سهولت در تعمير و نگهداري

ويژگي هاي پكيج زميني شوفاژكار سري P

  1. مجهز به دستگاه ضد رسوب الكترونيكي
  2. برخورداري از ديگ هاي چدني با گارانتي 10 ساله
  3. تامين همزمان آب گرم مصرفي و گرمايش محيط
  4. استفاده از پمپ گراندفوس ساخت كشور دانمارك
  5. ابعاد كوچك و سادگي در نصب
  6. نگهداري و تعميرات آسان
  7. داراي نشان استاندارد ملي ايران

پكيج زميني ايرفو

انواع پكيج زميني ايرفو در دو گروه كلي پكيج زميني گاز سوز (اتمسفريك) و پكيج زميني دوگانه سوز (گازوئيلي–گازي) دسته بندي مي شود. در دسته اول سه مدل E، S و SL و در دسته دوم دو مدل G و GL قرار مي گيرند.

ويژگي هاي پكيج زميني ايرفو 

  1. راندمان حرارتي بالاقابليت كاربا دو نوع مشعل گازي و گازوئيلي
  2. نصب و راه اندازي آسان و سريع
  3. احتراق سوخت به طور كامل و عدم ايجاد آلودگي در محيط
  4. عدم حساسيت به آب هايي با سختيزياد
  5. ظرفيت حراراتي متنوع
  6. دوام و ايمني بالا
  7. قابليت كاردر فشار آب پايين
  8. گارانتي 14 ساله ديگ چدني پكيجبدون سر و صدا
  9. پشتيباني مناسب

پكيج زميني فرولي

پكيج زميني فرولي نيز همانند برند هاي ايران رادياتور و شوفاژكار از پرفروش ترين برندهاي پكيج در ايران مي باشد. پكيج فرولي علاوه بر پكيج ديواري يك مدل پكيج شوفاژ زميني به نام پگاسوس‌دي‌كي را نيز توليد و عرضه كرده است كه از كيفيت بسيار خوبي برخوردار مي باشد. پكيج زميني فرولي از جمله پكيج هاي مخزن دار با مبدل اوليه چدني مي باشد.

مشخصات پكيج زميني فرولي

  1. ظرفيت ۴۵ كيلووات
  2. قابليت كار با گاز طبيعي و گاز مايع
  3. طول عمر بالاي پره هاي چدني
  4. داراي گريد انرژي دو ستاره اروپا
  5. مجهز به مشعل اتمسفريك بي صدا
  6. مجهز به عيب ياب هوشمند
  7. مجهز به مخزن استيل ذخيره آب گرم مصرفي
  8. مجهز به سيستم ضد يخ
  9. مجهز به سيستم ضد گيرپاژ
  10. مجهز به صفحه كنترل كاربردي شامل دكمه هاي تنظيم دما، صفحه نمايش، دكمه حالت اقتصادي و...
  11. مجهز به 2 پمپ جداگانه به منظور تامين نمودن آب گرم بهداشتي و گرمايش محيط
  12. امكان اتصال به ترموستات اتاقي
  13. امكان اتصال به سيستم خورشيدي
  14. راندمان ۹۱.۶ درصد
  15. نصب و تعميرات آسان
  16. طراحي جذاب و مدرن
  17. 10 سال خدمات پس از فروش

جهت كسب اطلاعات بيشتر در رابطه با انواع پكيج گرمايشي با گارانتي اصلي ، قيمت رقابتي و همچنين خريد از نماينده معتبر به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

كولر آبي بخريم يا كولر گازي؟

كولر گازي كه مناسب تمام اقليم‌ها از جمله آب و هواي خشك و مرطوب است در فصول سرد سال قابليت گرمايشي دارد. در اين دوره يكي از محبوب ترين و كاربردي ترين سيستم هاي سرمايشي گرمايشي كه داراي بازدهي بالايي مي باشد كولر گازي كم مصرف است. اما نكته حائز اهميت در خريد كولر گازي توجه به شاخص مصرف انرژي و تناسب ظرفيت كولر گازي با ابعاد فضاي مورد نظر مي باشد چراكه مي تواند در مصرف انرژي و صرفه جويي در هزينه ها كارآمد باشد.

مقايسه كولر گازي و كولر آبي

كولر گازي در مقايسه با كولر آبي مصرف آب صفر درصدي و شاخص آلودگي كمتري دارد. كولر گازي برخلاف كولر آبي هواي آلوده بيرون از خانه را كمتر به خانه انتقال مي‌دهند، انتشار هواي مطبوع و عدم ايجاد رطوبت در محيط از ديگر مزاياي كولر گازي به شمار مي رود.

 


مزاياي كولر گازي

  1. فيلترهاي مخصوص تصفيه هواي محيط
  2. قابليت كنترل خنك كنندگي بخش هاي مختلف خانه
  3. خنك كنندگي محيط در زمان كمتر
  4. مصرف نكردن آب به عنوان خنك كننده
  5. بدون صدا بودن

 

معايب كولر آبي

  1. مصرف آب زياد
  2. احتياج مرتب به سرويس و تعويض پوشال
  3. توليد هواي ناسالم در فضاي داخلي
  4. ايجاد بوي نامطبوع
  5. خوردگي و زنگ زدگي قطعات كولر
  6. نامناسب براي مناطق مرطوب
  7. ميزان خنك كنندگي محدود

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده مشخصات فني انواع مدلهاي كولر گازي و اسپليت و قيمت كولر گازي به سايت بامين تهويه مرجعه فرماييد.

اجزاي تشكيل دهنده فن كويل

فن كويل داراي يك يا چند فن و كويل است كه وظيفه فن دهش هوا بر روي كويل به جهت تامين هواي گرم يا هواي سرد است.

فن كوئل اكثرا در سيستمهاي دو فصلي (سرمايش و گرمايش) به كار مي رود. تامين هواي گرم يا سرد خروجي از فن كويل به دماي آب ورودي به كويل بستگي دارد كه مي تواند باد سرد يا باد گرم توليد كند. فن و كويل توسط كاور پوشانيده مي شوند. هواي ورودي به فن كويل در اكثر مدل ها پس از عبور از روي فيلتر (آلومينيومي – پليمري و...) وارد دستگاه مي شود.

اجزاي فن كويل

 

فن در فن كويل

وظيفه اي كه فن بر عهده دارد گرفتن هواي محيط و هواي تازه و عبور آن از روي كويل و به جريان انداختن هوا در محل است.

فن در فن كويل  معمولاً از نوع سانتريفيوژ (گريز از مركز) مي باشد و هر فن كويل بسته به ظرفيت آن داراي يك و يا چند فن است كه معمولا داراي سه يا چهار دور متفاوت هستند و بسته به نياز محيط ، امكان تغيير دور آن وجود دارد.

كويل فن كويل

كويل وظيفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.  به صورتي كه در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم در آن جريان دارد.

كابينت يا بدنه فن كويل

كابينت يا بدنه فن كويل محفظه اي مي باشد كه قطعات فن كويل در آن نصب مي شوند.

كابينت يا بدنه پوششي مي باشد بر روي قطعات فن كويل كه در انواع زميني و ديواري و سقفي روكار داراي شكل ظاهري و رنگهاي زيبا است.

اهميت شكل ظاهري و رنگ در مدل هاي زميني روكار ديواري  سقفي زميني روكارو... ميباشد و در مدلهاي توكار و كانالي مقاومت كاور و بدنه عامل مهمي است.

فين فن كويل

معمولا فين بر روي لوله هاي كويل نصب مي شود به جهت اينكه سطح تبادل حرارت بيشتر گردد.

فيلتر فن كويل

فيلتر فن كويل از نوع فيلتر خشك قابل شستشو مي باشد و وظيفه آن نيز تصفيه فيزيكي هوا است.

بهترين مكان براي نصب فيلتر در داخل فن كويل ، محلي است كه هوا وارد فن مي شود.

الكتروموتور فن كويل

وظيفه الكتروموتور فن كويل به حركت در آوردن فن در فن كويل مي باشد. فن كويل ها در ظرفيت ها و مدل هاي مختلف توليد مي گردند و از انواع فن كويل مي توان دوشفت و تك شفت را نام برد.

تشتك فن كويل

تشتك يا سيني قطعه اي مي باشد كه در زير كويل نصب شده و وظيفه آن جمع آوري آب هايي مي باشد كه در زمان هواگيري كويل از آن خارج مي شود.  وظيفه ديگر تشتك هدايت كردن بخار آب تقطير شده بر روي كويل سرد (در تابستان) و هدايت كردن آن توسط مجرايي به لوله تخليه است.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده اطلاعات فني، تصاوير و قيمت فن كويل به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

كولر گازي ايستاده

كولر گازي ايستاده همان كولر گازي پرتابل است كه تا ظرفيت ۱۴۰۰۰ بي تي يو بر ساعت توليد مي شود. كولر گازي ايستاده از بر ق تكفاز استفاده مي كند و فاقد پنل بيروني است و نياز به لوله كشي و نصب ندارد.

كولر گازي ايستاده يا همان كولرگازي پرتابل تمامي قطعات يك كولر گازي ازجمله كمپرسور ،‌ كندانسور ،‌ اواپراتور ، فن ، سيستم انبساط و كنترل كننده ها و ... را درون يك باكس دارد كه در محيط مورد نظر نصب مي شود.

كولر گازي ايستاده كوچك

عملكرد كولر گازي ايستاده

كولر گازي ايستاده در دو نوع سرد و سردو گرم توليد مي شود. اين دستگاه داراي لوله خرطومي به قطر ۱۵ سانتي متر است كه گرما يا سرما ي جذب شده از محيط را به محيط بيرون منتقل مي كند.

در كولر گازي هاي اسپليت ديواري در حالت سرمايش درواقع گرماي محيط جذب مي شود و به واسطه گاز فريون و لوله كشي به پنل بيروني منتقل مي شود و بالعكس در حالت گرمايش سرماي هوا از محيط جذب شده و به واسطه لوله كشي و پنل بيروني به محيط داده مي شود.

در كولر ايستاده هم همين اتفاق مي افتد با اين تفاوت كه سرما يا گرماي جذب شده بوسيله لوله خرطومي به بيرون هدايت مي شود.

تنها مسئله در نصب كولر گازي پرتابل اتصال لوله خرطومي به پنجره ،‌ درب و يا هر باز شوي ديگر است.

معمولا تمامي برند هاي توليد كننده كولر گازي ايستاده در بسته بندي ،لوله خرطومي قابل انعطاف و اتصال مخصوص پنجره را قرار مي دهند تا كار نصب آسان شود.

ادامه مطلب و قيمت كولر گازي در انواع پرتابل پنجره اي ديواري و كاستي را در سايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

منبع : بامين تهويه