دوشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۳

سيستم هاي حرارتي ، برودتي و تجهيزات استخر

تحليل و بررسي سيستم هاي حرارتي ، برودتي و تجهيزات استخر

آشنایی با منبع کویل دار و انواع آن

منبع کویل دار و انواع آن

در این مطلب انواع منبع کویل دار ایستاده و افقی، اجزای منبع کویل دار، کاربرد منابع کویلی و... را مورد بررسی قرار داده ایم.

اگر قصد دارید با این دستگاه کاربردی آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. با مطالعه این مطلب و شناخت منبع کویل دار و انواع آن می توانید بهترین منبع کویل دار را متناسب با شرایط و فضای پروژه خود انتخاب و خریداری نمایید.

 

منبع کویل دار

منبع کویل دار چیست؟

منبع کویل دار به مخازنی گفته می‌شود که برای گرم کردن و یا سرد کردن حجم ذخیره آب به کار می‌رود.

منبع کویلدار دارای حجم ذخیره مشخص طبق نیاز مجموعه و کاربری است.

اجزای منبع کویل دار

منبع کویل دار دارای کویل حرارتی یا برودتی طبق ظرفیت و دبی مورد نیاز است که می تواند از جنس مس، آلومینیوم، استیل و یا فولاد باشد.

متریال بکار رفته در منبع کویل دار در بخش بدنه (که حجم ذخیره را دربرمی گیرد) و در بخش کویل منبع کویل دار که منبع انتقال انرژی است با توجه به نوع  سیال درون مخزن قابل تغییر است.

کویل منبع کویل دار

کویل در منبع کویل دار به دو صورتUشکل و یا اسپیرال تولید می‌شود.

کویلuشکل از تعدادی لوله با سایز پایین که روی یک تیوب شیت نصب می‌شوند ساخته می‌شود که به یک هد ورودی و خروجی نصب میشود.

آب گرم یا سرد در این کویل یک سیکل رفت و برگشتی را طی می‌کند.

کویل اسپیرال در واقع یک لوله مارپیچ است که درون مخزن تعبیه می‌شود و عمل انتقال حرارت را انجام می دهد.

انواع منبع کویل دار

منبع کویل دار افقی

منبع کویل دار افقی بدون پایه و با کویل تعبیه شده روی عدسی از حجم۲۰۰لیتر به بالا تولید می‌شود. نسبت قطر مخزن کویل دار افقی به طول آن از مدل ایستاده کمتر است.

 

منبع کویل دار افقی

منبع کویلدار افقی روی پایه مخصوص که در موتورخانه آماده شده است نصب می شود.

منبع کویل دار افقی اغلب در موتورخانه هایی استفاده می شود که محل کافی برای نصب منبع کویل دار ایستاده وجود ندارد و منبع کویلدار افقی را بر روی دیوار نصب می کنند.

منبع کویل دار ایستاده

منبع کویل دار ایستاده که از ظرفیت۲۰۰لیتر به بالا تولید می‌شود به صورت زمینی و پایه دار است که کویل آن روی بدنه تعبیه می‌شود. بیشتر مخازن تولید آبگرم مصرفی در مجموعه‌های بزرگ از نوع منابع کویل دار ایستاده هستند.

اغلب منابع کویل دار اسپیرال نیز در نوع ایستاده تولید می‌شوند.

البته امکان تولید منابع کوئل دار طبق سفارش مشتری و کاربری های مختلف در گرما پلاس وجود دارد.

کاربرد منبع کویل دار

از منبع کویل دار برای گرم کردن آبگرم مصرفی در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و گرم کردن آب مورد نیاز در کارخانجات، صنایع و... استفاده می شود.

برخی از مدل های منبع کویل دار برای صنایع شیر و صنایع غذایی به کار می رود که معمولاً از جنس استنلس استیل تولید می شوند. متریال به کار رفته در ساخت منبع کویل دار، ضخامت بدنه و میزان تحمل فشار با نوع کاربری، فشار سیستم و سیال درون منبع رابطه مستقیم دارد.

در منازل مسکونی، اداری و... که از منبع کویل دارجهت تولید آب گرم مصرفی استفاده می شود معمولاً بدنه مخزن از جنس فولاد گالوانیزه گرم و کویل دستگاه از جنس مس (به صورتu شکل ) ساخته و تولید می شود.

انتخاب ظرفیت مناسب منبع کویل دار

انتخاب ظرفیت منبع کویل دار به نوع کاربری آن بستگی دارد. برای مثال برای یک مخزن کوئل دار با سطح تماس کویل استاندارد در منازل مسکونی به ازای هر نفر باید۳۰لیتر حجم ذخیره در نظر گرفت. در جدول زیر ظرفیت ذخیره در برخی از پروژه ها ذکر شده است.

 

انتخاب ظرفیت منبع کویل دار

البته برای محاسبه دقیق حجم منبع کویل دار به تعیین دقیق میزان مصرف کنندگان، ضریب ذخیره، ضریب همزمانی و ... نیاز می باشد.

منبع کویل دار با سطح کویل و سطح انتقال حرارت استاندارد دارای دبی مشخصی است که اعداد فوق را به دست می‌دهد.

در برخی از پروژه‌ها که تعداد نفرات و واحدها زیاد است و محل کافی برای حجم ذخیره بالا نیست از منابع کویلدار با دو کویل استفاده می‌شود.

این کار سبب ایجاد دبی آب گرم بالاتر و نیاز به حجم ذخیره کمتر می گردد.

البته در بسیاری از مواقع به جهت کم کردن حجم ذخیره و بالابردن دبی، افزایش سطح تماس کویل را می توان روی کویل اولیه اعمال کرد تا از نصب کویل دوم و معضلات آن جلوگیری به عمل آید.

در سیستم هایی که از انرژی خورشیدی استفاده می‌شود از منبع کویل دار دوکویل استفاده می‌شود که کویل اولیه مربوط به سیستم خورشیدی و کویل ثانویه متصل به دیگ آبگرم موتورخانه است. در برخی از پروژه‌ها که حساسیت کار بالاست در کنار کویل آبگرم یا بخار از کویل برقی استفاده می شود. با استفاده از کویل برقی می توانید از عملکرد صحیح و متوالی منبع کویل دار اطمینان حاصل نمایید.

امیدوارم با مطالعه این مطلب بتوانید بهترین منبع کویل دار را متناسب با شرایط پروژه خود انتخاب و خریداری نمایید.

در پایان می توانید اطلاعات فنی، تصاویر و قیمت منبع کویل دار در انواع ظرفیت ها را در وبسایت گرما پلاس مشاهده نمایید.

مقايسه پكيج دو مبدله و پكيج تك مبدل

يكي از نكات مهم در خريد پكيج، انتخاب پكيج مورد نياز از بين دو مدل پكيج تك مبدل و پكيج دو مبدله است. تفاوت اصلي پكيج تك مبدله و پكيج دو مبدل سيستم گرم كردن آب است. در پكيج هاي گرمايشي دو سيستم گرمايشي وجود دارد. سيستم گردش آب گرم داخل رادياتورها براي گرمايش محيط داخلي خانه و سيستم گرمايش آب گرم جهت استفاده روزانه و …

مقايسه پكيج دو مبدله و پكيج تك مبدل

نحوه عملكرد پكيج تك مبدل

 در پكيج هاي تك مبدل، گردش آب در هر دو سيستم توسط يك مبدل حرارتي ( مبدل گرمايي ) انجام مي شود. هر دو گردش آب از داخل يك مبدل عبور كرده و مستقيما از شعله مشعل، حرارت را دريافت مي كند. اما، با وجود اينكه هر دو سيستم از يك مبدل استفاده ميكنند ، با هم تركيب نمي شوند.

از جمله مزاياي پكيج تك مبدله در اين است كه به دليل ارتباط مستقيم آب مصرفي با مشعل، آب گرم سريع و با دماي بالا توليد مي شود و در دسترس است. در واقع آب سرد ، از مبدل اصلي پكيج عبور كرده، با دريافت حرارت مستقيم از مشعل، سريعا گرم مي شود و براي مصرف در منازل جهت شست و شو و... آماده مي شود.

معايب پكيج تك مبدله

از جمله معايب پكيج تك مبدله اين است كه به علت اينكه آب به صورت مستقيم با شعله در ارتباط است، پكيج خيلي راحت تر رسوب مي گيرد و كاركرد پكيج را مختل مي كند.

مشكل ديگر آن اين است كه مانند قبل، به علت ارتباط مستقيم با شعله، آب گرم مصرفي دچار تغيير دما شده و با دماي يكسان ايجاد شود. تغييرات دما ممكن است سبب عدم رضايت مصرف كننده شود چرا كه آب گرم متناوبا گرم و سرد شده و دماي يكنواختي نخواهد داشت. در واقع در حالت تك مبدل، كنترل درستي روي دماي آب گرم مصرفي نخواهيم داشت.

نحوه عملكرد پكيج دو مبدله

 در پكيج هاي دو مبدله، دو مبدل وجود دارد. مبدل اول كه مبدل اصلي نام دارد، كه مانند حالت پكيج تك مبدله، مستقيما با مشعل در ارتباط بوده و حرارت را مستقيما از شعله دريافت مي كند.

در پكيج دو مبدله، آب سيستم گرمايشي در رادياتورها از داخل مبدل اصلي مي گذرد. آب گرم خروجي از مبدل اصلي به شير سه راهه وارد مي شود. شير سه راهه آب گرم را به مدار گردش رادياتورها وارد ميكند يا آن را به مبدل ثانويه ميفرستد. در صورت نياز به آب گرم ، شير سه راهه، آب گرم شده در مبدل اصلي را به درون مبدل ثانويه ميفرستد و آب گرم شده در مبدل اصلي، گرماي خود را به آب سرد مصرفي خواهد داد و آن را گرم مي كند.

در واقع مي توان گفت، در پكيج هاي دو مبدله، دو مبدل وجود دارد. مبدل اصلي و مبدل ثانويه.

در مبدل اصلي، آب درسيستم ، گرما را به صورت مستقيم از مشعل دريافت كرده و گرم مي كند.

مبدل ثانويه مربوط به آماده سازي و تهيه آب گرم مصرفي يعني آبي كه از آن جهت مصارف خانگي ، شستشو و … استفاده مي كنيم.

آب سرد از يك طرف وارد آن مي شود و گرما را دريافت مي نمايد و آب گرم مصرفي از آن خارج مي شود. آب مصرفي اين گرما را از آب گرم شده در مبدل اصلي دريافت مي نمايد و با مشعل بصورت مستقيم در ارتباط نمي باشد.

عدم ارتباط با مشعل در پكيج هاي دو مبدله داراي مزايا و معايبي مي باشد.

مزاياي پكيج دو مبدله

مزيت اول يكنواخت بودن دماي آب گرم مصرفي و عدم تغيير و نوسان در دماي آب مي باشد لذا آب مصرفي هنگام شستشو حين مصرف گرم و سرد نمي شود.

مزيت ديگر قابليت كنترل دماي آب گرم مصرفي باشد.

از ديگر مزاياي پكيج دو مبدله مي توان به عدم رسوب گيري پكيج به دليل عدم ارتباط مستقيم بين آب مصرفي و شعله اشاره كرد و همچنين سهولت در رسوب زدايي پكيج مي باشد.

معايب پكيج دو مبدله

 پكيج دو مبدلهه ديرتر آب مصرفي را گرم مي كند. دليل آن نيز مشخص است، به علت اينكه گرما را مستقيم از شعله دريافت نمي كند و به واسطه آب گرم شده در مبدل اصلي، گرما به آن مي رسد، چند ثانيه بيشتر زمان مي برد تا آب مصرفي را گرم نمايد.

 استهلاك بيشتر پمپ به علت كاركرد پمپ نيز از جمله معايب پكيج دومبدل مي باشد.

قيمت بالاتر (پكيج هاي دو مبدل با توجه به كارايي و تكنولوژي بالا قيمت بالاتري دارند.)

اطلاعات فني، تصاوير و قيمت پكيج ديواري و زميني در برندهاي معتبر، قيمت پكيج بوتان و... را جهت بررسي، مقايسه و خريد در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

همچنين مي توانيد جهت دريافت مشاوره با كارشناسان بامين تهويه تماس حاصل نماييد.

ليست قيمت پكيج هاي گرمايشي

مقايسه پكيج بوتان و ايران رادياتور

پكيج بوتان بهتر است يا ايران رادياتور؟

بسياري از افراد هنگام خريد پكيج هاي گرمايشي دچار ترديد مي شوند و با سوالات بسياري از اين قبيل مواجه مي شوند.

پكيج ايران رادياتور بخرم يا بوتان؟

بهترين مارك پكيج كدام است؟

پكيج ايراني بخريم يا خارجي؟

بهترين پكيج چه ويژگي هايي دارد؟

پر فروش‌ترين پكيج بازار چه برنديه؟

پكيج بوتان و ايران رادياتور ، دو برند پرفروش در بازار داخل هستند كه سهم قابل توجهي از فروش پكيج در بازار تاسيسات ايران را از آن خود ساخته اند. بسياري از افراد بين خريد پكيج بوتان و پكيج ايران رادياتور مردد هستند كه كدام برند از كيفيت بالاتري برخوردار است؟

به همين جهت در اين مطلب اين دو محصول پكيج بوتان و پكيج ايران رادياتور را مورد بررسي و مقايسه قرار داده ايم تا با شناخت بهتر هر دو برند بتوانيد پكيج مورد نياز خود را به درستي انتخاب و خريداري نماييد.

پكيج ديواري

پكيج ايران‌رادياتور بهتر است يا بوتان؟

 

براي مقايسه دو دستگاه بايد نسبت به مزايا، معايب و ويژگي هاي هر دو دستگاه شناختي كامل داشته باشيم.

 

مزاياي پكيج بوتان

 

  1. تجربه بالاي برند بوتان در توليد پكيج ديواري
  2. برند بوتان از نظر خدمات پس از فروش مراكز و نيروهاي خدماتي گسترده تري را در سراسر ايران دارد.
  3. تنوع محصول در پكيج هاي ديواري بوتان كه مي تواند سلايق و بودجه هاي مختلف را پوشش دهد.
  4. استفاده از قطعات ايتاليايي با برند معتبر

 

معايب پكيج بوتان

 

  1. قيمت بالاي پكيج ديواري بوتان در مقايسه با پكيج ديواري ايران رادياتور
  2. استفاده از هيدروليك ست پليمري

 

مزاياي پكيج ايران رادياتور

 

  1. سيستم هيدروليك در اكثر پكيج هاي ديواري ايران رادياتور از جنس برنج مي باشد كه اين مورد به افزايش عمر مفيد دستگاه كمك شاياني مي كند.
  2. قيمت پايين تر در مقابل كيفيت و امكانات دستگاه باعث شده دستگاهي به صرفه تر به بازار عرضه كند.
  3. برد دستگاه هاي ايران رادياتور مربوط به شركت معتبر BRAHMA بوده كه موجب كاركرد بي نقص اين دستگاه مي گردد.
  4. پكيج ديواري ايران رادياتور داراي عيب يابي بسيار كاملي مي باشد كه مشتري به راحتي مي تواند ايراد دستگاه را خود تشخيص دهد.
  5. توليد پكيج ديواري با ظرفيت 36000 براي واحدهاي تا متراژ 300 متر مربع.

 

معايب پكيج ايران رادياتور

 

  1. تجربه كمتر نسبت به برند بوتان
  2. از نظر خدمات پس از فروش و پشتيباني نسبت به برند بوتان در سطح پايين تري قرار دارد و به جهت محدوديت در مراكز و نيروهاي پشتيباني ممن است براي خدمات دهي شركت مجبور باشيد چند روز منتظر بمانيد.
  3. فن به كار رفنه در توليدات ابتدايي پكيج هاي ديواري ايران رادياتور كيفيت خوبي نداشت و به مرور زمان صداي زيادي ايجاد مي كرد. ولي در سري هاي جديد اين مشكل بر طرف شده است. ولي همچنان فن پكيج ديواري بوتان نسبت به ايران رادياتور از كيفيت بالاتري برخوردار مي باشد.
  4. عدم تنوع در مدل هاي توليدي پكيج ديواري ايران رادياتور

 

سه مشخصه كه با آن مي‌توان پكيج‌ ها را به لحاظ ويژگي از يكديگر تفكيك كرد و تفاوت قيمت ميان آنها را توجيه كرد، به شرح ذيل مي‌باشد:

 

مهمترين عوامل موثر در بهره وري و قيمت پكيج  هاي گرمايشي

 

  1. ظرفيت حرارتي پكيج
  2. فن‌دار يا بدون فن بودن پكيج
  3. تك‌مبدله يا دومبدله بودن پكيج

 

ظرفيت حرارتي پكيج

 

يكي از موارد موثر در قيمت پكيج ، ظرفيت پكيج است. هر چه ظرفيت پكيج بيشتر باشد، قيمت آن بالاتر مي باشد.

پكيج‌ هاي بوتان و ايران رادياتور در ظرفيت‌هاي مختلف توليد و به بازار عرضه مي‌شوند. ظرفيت پكيج براي هر مكان با توجه به متراژ فضا و ميزان آب گرم مصرفي، محاسبه مي شود.

به عنوان مثال: براي آپارتمان‌هاي تا متراژ 120 متر مربع معمولا از پكيج‌هاي با ظرفيت 24 هزار كيلوكالري استفاده مي‌شود.

براي متراژهاي بالاتر از 120 تا 180 متر مربع از پكيج هاي با ظرفيت 28000 و براي متراژهاي  بالاتر از 180 تا 270 متر از پكيج هاي با ظرفيت 35000 استفاده مي‌شود.

 

فن‌دار يا بدون فن بودن پكيج

 

در سال‌هاي گذشته تمامي پكيج‌هاي توليد شده توسط شركت ايران رادياتور و بوتان از نوع بدون فن بود. 

با گذشت زمان، جهت تخليه اجباري دود و گازهاي توليدي پكيج به بيرون، پكيج ها به فن مجهز شدند و پكيج‌هاي فن دار توليد و به بازار عرضه شد. فن باعث افزايش ايمني پكيج و كاركرد بهتر دستگاه پكيج مي شود.

 

نكات مهم در مورد فن پكيج 

وجود فن در پكيج، باعث ايجاد صداي اضافه مي‌شود. اگر صداي فن پكيج براي شما آزار دهنده است. محل نصب پكيج را به گونه اي در نظر بگيريد كه به محل استراحت شما نزديك نباشد.

به طور كلي مي توان گفت صداي پكيج‌ اغلب به دو دليل ايجاد مي‌شود. صداي فن و صداي مشعل

 

صداي مشعل

صداي توليد شده به جهت كاركرد مشعل پكيج، در همه‌ي دستگاه‌ها وجود دارد. ولي با توجه به كيفيت كارخانه سازنده و سرويس به موقع پكيج ، ميزان اين صدا در پكيج ‌هاي گرمايشي متفاوت است.

 

صداي فن

اين صدا به علت كاركرد فن دستگاه و در زمان تخليه گازهاي توليد شده توسط پكيج، ايجاد مي‌شود. لازم به ذكر است اين صدا  فقط در پكيج‌هاي فن دار وجود دارد و پكيج هاي بدون فن فاقد اين صدا هستند. ميزان صداي فن پكيج نيز مانند صداي مشعل پكيج با توجه به كيفيت شركت توليد كننده پكيج متفاوت است.

 

مقايسه پكيج هاي فن‌دار و بدون فن بوتان و ايران‌رادياتور

 

هر دو شركت ايران رادياتور و بوتان پكيج هاي فن‌دار و بدون فن را توليد و به بازار عرضه مي كنند. بنابراين در مقايسه پكيج فن دار و بدون فن نمي توان گفت پكيج ايران رادياتور بهتر است يا بوتان. چرا كه هر دو شركت هر دو نوع پكيج فن دار و بدون فن را در سبد محصولات خود دارند.

 

تك‌مبدله يا دومبدله بودن پكيج

 

پكيج‌هاي ايران‌رادياتور و بوتان هر دو نوع تك‌ مبدله و دو ‌مبدله را سبد محصولات خود دارند. با مقايسه ويژگي هاي مختلف پكيج‌هاي دو مبدل و تك‌ مبدل، مي‌توانيم تصميم بگيريم كه بين پكيج تك‌ مبدل يا دو مبدل كدام را انتخاب كنيم.

 

مقايسه پكيج بوتان و ايران رادياتور از نظر جنس بدنه

 

جنس بدنه پكيج‌هاي ايران‎‌رادياتور اغلب از نوع برنجي مي‌باشد در حالي كه شركت بوتان در سال‌هاي اخير پكيج‌هايي با بدنه پلاستيكي توليد و به بازار عرضه مي‌كند. مزيت بدنه برنجي پكيج ايران رادياتور مقاوم بودن و طول عمر بالاتر آن است.

 

مقايسه پكيج بوتان و ايران رادياتور از نظر پمپ

 

پمپ به كار رفته در پكيج هاي توليد شده توسط شركت بوتان از دو نوع پمپ ويلو و پمپ گراندفوس مي باشد. پمپ مورد استفاده در پكيج‌هاي ايران‌رادياتور نيز از نوع پمپ گراندفوس مي باشد. بنابراين اين دو برند در پمپ پكيج تفاوت چنداني ندارند و در يك سطح قرار دارند.

 

مقايسه پكيج بوتان و ايران رادياتور از نظر اطلاعات فني

 

هر كدام از مدل هاي پكيج ايران رادياتور و بوتان اطلاعات و مشخصات فني مخصوص به خود را دارند. از جمله مواردي كه در مشخصات فني مي توان به آنها اشاره كرد شامل : ظرفيت‌هاي حرارتي، حداكثر دماي كاري، حداكثر فشار آب، تفاوت در قطر لوله‌ها، وزن، ابعاد، مقدار برق مصرفي و ... مي باشد.

 

راهنماي انتخاب مدل پكيج ايران رادياتور

 

در بين انواع مدل‌هاي پكيج ديواري ايران‌رادياتور مدل‌هايي كه در كد آنها FF به كار رفته است، داراي فن هستند و محفظه احتراق آنها از نوع بسته است

محصولاتي كه در عنوان مدل آنها كلمه CF به كار رفته، از نوع بدون فن مي‌باشند.

پكيج‌هايي كه در ابتداي مدل آنها حرف B مي باشد تك مبدل و دستگاه هايي كه در ابتداي مدل آنها حرف E, M, K, L مي باشد از مدل‌هاي دو مبدل مي‌باشند.

 

راهنماي انتخاب مدل پكيج ديواري بوتان

 

پكيج هايي كه در آخر مدل آنها حرف s مي باشد از نوع فن‌دار و مدل‌هايي كه حرف آخر آنها i مي باشد از نوع بدون فن هستند.

اكثريت پكيج‌ هاي توليد شده توسط شركت بوتان از نوع دومبدل مي‌باشند. سياست كاري شركت بوتان بيشتر بر توليد پكيج‌هاي دو ‌مبدل است.

 

در هنگام خريد پكيج ايران‌رادياتور يا بوتان به كدام موارد بايد توجه كنيم؟

 

  1. سيستم توربولاتور
  2. سيستم ضد يخ‌ زدگي
  3. نمايشگر عيب ياب ديجيتال
  4. هيدروليك ست پليمري يا هيدروليك ست برنجي

 

راهنماي خريد پكيج

 

  1. ظرفيت مورد نياز پكيج را با توجه به شرايط جغرافيايي و متراژ فضاي مورد نظر تعيين كنيد.
  2. در مورد فن‌دار يا بدون فن بودن پكيج تصميم گيري كنيد.
  3. نوع پكيج و مدل مورد نياز خود را از ميان پكيج هاي فن دار و بدون فن ايران‌رادياتور و بوتان انتخاب نماييد.
  4. نوع پكيج را از نظر تك مبدله و يا دو مبدله بودن از بين انواع مدل هاي پكيج ايران رادياتور و بوتان انتخاب نماييد.
  5. در آخر ، ويژگي‌ها و اطلاعات فني مدل هاي مشابه از هر دو برند انتخاب شده را با هم مقايسه نماييد. در اين مرحله مي توانيد دستگاه پكيج مورد نظر خود را با اطمينان خاطر انتخاب و خريداري نماييد.

 

در پايان مي توانيد جهت مشاهده اطلاعات فني، تصاوير و قيمت پكيج ديواري و زميني در انواع مدل ها و برندهاي معتبر به وبسايت فني و تخصصي بامين تهويه مراجعه نماييد.

انواع تأسيسات گرمايشي ساختمان

بدون شك يكي از نيازهاي ضروري بشر در طول تاريخ، داشتن محيطي امن و راحت براي زندگي بوده و اين نياز در هزاره سوم، با ماشيني شدن زندگي و ضرورت استفاده از تاسيسات گرمايشي ساختمان و موتورخانه ها روز به روز از اهميت بيشتري برخوردار مي شود.

يكي از مواردي كه همواره بر زندگي انسان ها تاثير داشته، ايجاد گرماي مطبوع در فصول سرد سال است كه در دوره هاي مختلف، با استفاده از فناوري ها، سوخت ها و تاسيسات مختلف به آن دست يافته ايم.

گرما بخشي از عوامل ايجاد رفاه در زندگي مابه شمار مي رود كه سهم عمده اي در هزينه هاي اقتصادي را از آن خود كرده است.

توليد و عرضه انواع دستگاه ها و تجهيزات تأسيسات گرمايشي ساختمان و تجهيزات موتورخانه مركزي از گذشته تا كنون مورد توجه شركت هاي سازنده تجهيزات تأسيسات گرمايشي قرار دارد و با گذر زمان و پيشرفت تكنولوژي ، شركت هاي مختلفي اقدام به توليد محصولات و تاسيسات گرمايشي با كيفيت و كارايي بالا كردند كه اين امر سبب شد كاربران و مصرف كنندگان دايره انتخاب وسيع تري داشته باشند تا بهترين دستگاه ها و محصولات گرمايشي را متناسب با نياز خود خريداري نمايند.

تاسيسات گرمايشي ساختمان

در ادامه به معرفي برخي از تأسيسات گرمايشي ساختمان و موتورخانه و نحوه انتخاب متناسب با ظرفيت، كاركرد و استفاده از آنها خواهيم پرداخت.

معرفي تأسيسات گرمايشي ساختمان

زمين در حال گرم شدن است و با توليد روزافزون گازهاي گلخانه اي به بالاترين حد خود رسيده است. به همين جهت تغييرات آب و هوايي امكان پديدار شدن تابستان هاي بسيار گرم و زمستان هاي بسيار سرد را در پي دارد و براي رويارويي با سرماي سخت زمستان بايد با تهيه تاسيسات گرمايشي مناسب آماده باشيم.

پكيج گرمايشي 

يكي از تجهيزات گرمايشي پر مصرف و پركاربرد در فصول سرد پكيج گرمايشي است كه به تنهايي مي تواند نقش موتورخانه اي كوچك را در منازل و ساختمان هاي اداري ايفا كند.     

از نظر نحوه قرارگيري، پكيج ها به انواع زميني و ديواري تقسيم مي شوند؛ بر اساس شرايط محيط و گرماي مورد نياز هر واحد، مي توان در يك ساختمان از هر دو نوع پكيج ديواري  و زميني استفاده كرد، با اين تفاوت كه پكيج هاي ديواري كم حجم تر بوده و قابليت نصب راحت در فضاي داخلي ساختمان نظير آشپزخانه را دارا مي باشند.

بطور كلي وظيفه پكيج ها تأمين آبگرم مصرفي ساختمان و گرم كردن رادياتورها مي باشد. با داشتن يك دستگاه پكيج و با عدم نياز به تجهيزات موتورخانه مركزي ، هزينه هاي لوله كشي ، ديگ آبگرم ، مشعل و … براي تاسيسات گرمايشي موتورخانه حذف مي گردد.

امروزه شركت هاي توليد كننده پكيج، محصولات خود را با بالاترين كارآيي و راندمان حرارتي و با حداقل مصرف سوخت توليد مي كنند و همواره سعي مي كنند با توليد دستگاهي باكيفيت بالاتر در رقابت با يك ديگر امتياز بيشتري كسب نمايند و از اعتبار بالاتري بين مصرف كنندگان برخوردار باشند.

پكيج هاي ديواري و زميني به دو دسته پكيج هاي فن دار و پكيج هاي بدون فن تقسيم مي شوند. وجود فن در پكيج هاي فن دار، عامل تخليه دود و گازهاي سمي ناشي از احتراق از طريق دودكش هاي افقي مي باشند.

پكيج هاي ديواري و زميني از يك يا دو مبدل حرارتي بهره مي برند؛ برخي از پكيج ها تك مبدل و برخي ديگر دومبدل مي باشند و كارايي متفاوتي دارند. پكيج هاي دومبدل از دو مبدل حرارتي بهره مي برند كه يكي از اين مبدل ها براي تأمين آبگرم مصرفي و ديگري براي گرم كردن رادياتور ها به كار مي رود. در ادامه تعدادي از برندهاي معتبر كه از كيفيت بسيار بالايي برخوردارند را نام ميبريم.

پكيج ايران رادياتور ، پكيج بوتان ، پكيج هاي شوفاژكار، پكيج هاي گرم ايران و … طبق آخرين استانداردها و فناوري هاي روز دنيا در ايران توليد مي شوند و از محصولات خارجي با كيفيت در اين زمينه مي توان به پكيج هاي وايلانت، پكيج هاي آريستون، پكيج هاي بوش و… اشاره نمود.

مبدل حرارتي 

مبدل حرارتي  يكي از پرمصرف ترين تجهيزات در تأسيسات حرارتي مي باشد ، كه نقش اصلي در تبادل حرارت را ايفا مي كند.

وظيفه مبدل حرارتي ، تبادل گرما بين دو سيال است كه اين سيال ها معمولا، آب، روغن، گاز و يا حتي هوا مي باشند.

مبدل هاي حرارتي معمولا در سه نوع مبدل حرارتي پوسته و لوله ، مبدل حرارتي صفحه اي و مبدل حرارتي پره اي توليد مي شوند.

ايمكس، آلفالاوال، دانفوس، كومر و هپاكو، از برندهاي معروف توليد كننده مبدل حرارتي هستند.

يونيت هيتر

ايجاد گرمايش در سالن  هايي كه داراي تاسيسات موتورخانه مركزي هستند بر عهده يونيت هيتر مي باشد.

يونيت هيتر توليد گرماي لازم در سالن هاي كارخانه ها، فروشگاه هاي بزرگ و … را بر عهده دارد. اين تجهيزات گرمايشي در انواع ديواري، سقفي و صنعتي توليد مي شوند.

يونيت هيترها داراي مزايايي هستند كه آنها را از رادياتورها متفاوت مي سازد.

يونيت هيتر به دليل دارا بودن فن هوادهي داراي قدرت حرارتي خيلي بالاست؛ اين قدرت حرارتي بالا كمك مي كند تا توزيع گرما در محيط هاي بزرگ و حتي با ارتفاع سقف بلند به صورت يكنواخت صورت بگيرد.

يونيت هيتر سقفي و ديواري فضاي مفيد  بسيار كمتري نسبت به ديگر تجهيزات گرمايشي اشغال مي كنند.

يونيت هيترها با قابليت پرتاب باد به صورت عمودي و افقي از سرعت بالايي در گرم كردن محيط مورد نظر برخوردارند.

يونيت هيتر بامين تهويه ، يونيت هيتر تهويه آريا، يونيت هيتر ساران، يونيت هيتر آذرنسيم، يونيت هيتر ساراول و يونيت هيتر صبافرين، از معروف ترين يونيت هيترهاي موجود در بازار مي باشند.

 

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت و اطلاعات فني محصولات به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

قيمت پكيج ديواري و زميني

نكات مهم و قابل توجه در انتخاب و خريد پكيج ديواري و زميني

پكيج گرمايشي دستگاهي است كه به جاي موتورخانه ها و شوفاژ استفاده مي شود و آب گرم مورد نياز جهت گرم نمودن محيط و آب گرم مصرفي را تامين مي كند و در زمان خريد با توجه به نياز مشتري از نظر موقعيت نصب و شرايط محيط ، مساحت و متراژ ساختمان در انواع پكيج ديواري ، زميني ، مركزي و چگالشي انتخاب مي شود. پكيج هاي گرمايشي از نظر نحوه قرار گرفتن و نصب به دو نوع پكيج ديواري و پكيج زميني تقسيم مي شوند.

پكيج ديواري
پيشنهاد مطالعه : عيب يابي پكيج

پكيج هاي گرمايشي از نظر نوع سوخت مصرفي به چهار نوع تقسيم مي شوند:

  • پكيج گازسوز ، ديواري و زميني بدون صدا.
  • پكيج گازوئيل سوز ، زميني با قابليت نصب در موتورخانه يا انباري خارج از واحد مسكوني.
  • پكيج دوگانه سوز ، زميني با قابليت نصب در موتور خانه يا انباري خارج از واحد مسكوني.
  • پكيج برقي ، ديواري و زميني بدون صدا.

تمامي مدل هاي پكيج با يك كيفيت عرضه نمي شوند طبعا قيمت پكيج متفاوت است ، و با تنوع زيادي در نمايندگي ها و فروشگاه ها عرضه مي شود. از پكيج در فصل زمستان براي تامين آب گرم مصرفي و آب گرم وسايل گرمايشي استفاده مي شود در صورتي كه در فصل تابستان بدليل استفاده نشدن وسايل گرمايشي شير تامين آب گرم وسايل گرمايشي (يعني قرار دادن پكيج درحالت تابستاني) بسته شده و فقط از كاربرد تامين آب گرم مصرفي استفاده مي شود. پكيج گرمايشي فن دار مي تواند بيرون از واحد مسكوني نصب شود و براي چند واحد مسكوني مورد استفاده قرار گيرد، در حاليكه پكيج هاي گرمايشي بدون فن فقط قابليت نصب در داخل واحد مسكوني را دارا مي باشند. پكيج هاي 28000 وات براي منزل مسكوني با يك حمام و يك سرويس بهداشتي و آشپزخانه مناسب هستند ولي براي منزل مسكوني كه داراي دو حمام و يك سرويس بهداشتي و آشپزخانه مي باشد مناسب نيست و همچنين 35000 براي واحدي كه داراي 2 حمام و سرويس بهداشتي و آشپزخانه مي باشد مناسب است. در زمان خريد پكيج بايد به برخي فاكتورها از جمله قيمت پكيج ، شركت سازنده ، راندمان و بازدهي و كيفيت آن توجه فرماييد تا بتوانيد خريدي بهينه و مناسب داشته باشيد. 

اطلاعات فني، تصاوير و ليست قيمت پكيج ديواري و زميني را در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد.

قيمت پكيج ديواري و زميني

تاسيسات گرمايشي ساختمان - پكيج گرمايشي

يكي از تجهيزات گرمايشي پر مصرف و كاربردي در فصول سرد پكيج گرمايشي است كه به تنهايي مي تواند نقش موتورخانه اي كوچك را در منازل و ساختمان هاي اداري ايفا نمايد.

از نظر نحوه قرارگيري، پكيج هاي گرمايشي به انواع زميني و ديواري تقسيم مي شوند؛ بر اساس شرايط محيط و گرماي مورد نياز هر واحد، مي توان در يك ساختمان از هر دو نوع پكيج زميني و ديواري استفاده كرد، با اين تفاوت كه پكيج هاي ديواري كم حجم تر بوده و براحتي قابليت نصب در فضاي داخلي ساختمان نظير آشپزخانه را دارا مي باشند.

بطور كلي وظيفه پكيج ها تأمين آبگرم مصرفي ساختمان و تأمين حرارت لازم براي گرم كردن رادياتورهاست. با وجود پكيج، ديگر نيازي به تاسيسات موتورخانه مركزي نمي باشد و متعاقبا، هزينه هاي گزاف لوله كشي و تأمين ديگ و مشعل و … جهت احداث تاسيسات گرمايشي ساختمان و موتورخانه مركزي حذف مي گردد.

امروزه شركت هاي تأمين كننده پكيج، محصولات خود را با بالاترين كارآيي و راندمان حرارتي و با حداقل مصرف سوخت (كه معمولا گاز يا گازوئيل و يا هردوي آنها مي باشد) توليد مي كنند و همواره سعي مي كنند علاوه بر اينكه در رقابت با يك ديگر امتياز بيشتري كسب نمايند، مصرف كنندگان و سازندگان واحدها را نيز از احداث تاسيسات گرمايشي موتورخانه مركزي ساختمان بي نياز نمايند.

پكيج هاي ديواري و زميني به دو دسته پكيج هاي فن دار و پكيج هاي بدون فن تقسيم مي شوند. وجود فن در پكيج هاي فن دار، باعث مي شود تا دود و گازهاي سمي ناشي از احتراق براحتي و حتي از طريق دودكش هاي افقي نيز تخليه شوند.

پكيج هاي ديواري و زميني از يك يا دو مبدل حرارتي بهره مي برند؛ برخي از پكيج ها تك مبدل و برخي ديگر دومبدل مي باشند و با توجه به نياز مشتري كارايي متفاوتي دارند. پكيج هاي دومبدل از دو مبدل حرارتي بهره مي برند كه يكي از اين مبدل ها براي تأمين آبگرم مصرفي و ديگري براي ايجاد گرمايش لازم رادياتور ها به كار مي رود.

پكيج ايران رادياتور، پكيج بوتان ، پكيج هاي شوفاژكار، پكيج ايساتيس ، پكيج هاي گرم ايران و … طبق آخرين استانداردها و فناوري هاي روز دنيا در ايران توليد مي شوند و از محصولات خارجي با كيفيت در اين زمينه مي توان پكيج هاي وايلانت، پكيج هاي آريستون، پكيج هاي بوش و… را نام برد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده قيمت پكيج هاي گرمايشي در انواع مدل ها و ظرفيت ها به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد.

قيمت پكيج ديواري و زميني

روش هاي رسوب زدايي مبدل هاي حرارتي

يكي از مهمترين تجهيزات صنايع نفت، گاز ، پتروشيمي ، پالايشگاه و نيروگاه ها مبدل هاي حرارتي است كه نقش انتقال حرارت را ايفا مي‌كنند. داشتن راندمان بالا در اين تجهيزات، تاثير به سزايي در افزايش راندمان كل فرايند توليد دارد. از مهمترين عوامل كاهش راندمان در يك مبدل حرارتي، رسوب گيري آنها مي باشد. به همين علت در هر صنعتي كه از اين تجهيزات استفاده مي كند، دوره هاي زماني مشخصي براي رسوب زدايي و شستشوي آنها تعريف شده كه با ابزار هاي مختلف از جمله واترجت تميزكاري و رسوب زدايي انجام مي شود.

رسوب گذاري مبدل حرارتي علاوه بر كاهش راندمان حرارتي دستگاه با افزايش هزينه توليد باعث كاهش كيفيت يا مقدار محصولات توليد شده نيز مي گردد. اغلب جلوگيري از تشكيل رسوب غير ممكن است ولي با روش هاي مناسبي مانند تميز كاري مبدل ها در فواصل زماني مناسب و كاهش عوامل ايجاد رسوب مي توان تا حدودي زيانهاي ناشي از اين پديده را به حداقل رساند. انتخاب بهينه ترين روش تميز كاري مبدل از عواملي است كه مي تواند علاوه بر كاهش هزينه ها عمر مبدل هاي حرارتي را نيز افزايش دهد. مهمترين عاملي كه در انتخاب روش تميز كاري بايد به آن توجه كرد نوع و مقدار رسوبات ايجاد شده در مبدل مي باشد.

رسوب گذاري مبدل ها و اثرات آنها

در فرآيندهاي صنعتي رسوب ها انواع مختلفي دارند.

رسوب ذرات ريز معلق

  1. رسوب گذاري ناشي از خوردگي
  2. رسوب گذاري در اثر انجماد رسوب
  3. رسوب گذاري بيولوژيكي
  4. رسوب گذاري در اثر يك واكنش شيميايي
  5. رسوب گذاري به علت تشكيل كريستال هاي جامد

در بسياري از موارد رسوب ايجاد شده ناشي از يك عامل نمي باشد ولي معمولا يكي از عوامل به عنوان مهمترين عامل در ايجاد رسوب مي باشد. به دليل اينكه ايجاد پديده رسوب در مبدل حرارتي گريز ناپذير است بر اساس توصيه انجمن توليد كنندگان مبدل ها يپوسته لوله (TEMA)همواره مقداري مجاز براي رسوب در طراحي مبدل ها در نظر گرفته مي شود تا ايجاد رسوب تا حد مجاز تاثير زيادي در فرآيند توليد نداشته باشد.  اما در تمامي موارد بايد تميزكاري مبدل در فواصل زماني مناسب جهت كاهش هزينه ها و جلوگيري از مشكلات فرآيندي صورت گيرد.

روش‌هاي اصلي رسوب زدايي مبدل حرارتي

براي از بين بردن رسوبات مبدل حرارتي از سه روش عمده استفاده ميشود:

  • شستشوي شيميايي
  • شستشوي مكانيكي
  • شستشوي هيدروليكي ( واترجت فوق فشار بالا )

شستشوي شيميايي

هنگام نقص يا كاهش انتقال حرارت در مبدل ها پس از خارج كردن مبدل از سرويس، آزمايشات شيميايي لازم با توجه به شرايط فرآيند بر روي نمونه هاي رسوبات انجام شود تا نوع رسوبات اعم از رسوب ناشي از سيال فرآيندي و يا رسوبات ناشي از خوردگي مشخص گردد. پس از مشخص شدن نوع رسوب، مبدل ها توسط تجهيزات خاص مورد استفاده تحت شستشو قرار مي گيرند. مواد و محلول هاي قليايي، اسيدي، ضد خوردگي، مرطوب كننده و آلي مورد استفاده قرار مي گيرد. انتخاب نوع حلال بر اساس جنس فلز و آلياژ، قابليت حل شدن رسوبات، و هزينه آن انجام مي شود.

معايب شستشوي شيميايي

  • هزينه بالا
  • اثرات منفي بر روي محيط زيست
  • خطرناك بودن مواد مورد استفاده براي كاربر
  • شستشوي مكانيكي

بيشترين ابزار مورد استفاده در اين روش، انواع تميز كننده هاي پلاستيكي هستند كه با اسم پيگ ( pig ) شناخته مي شوند. اين تميز كننده ها تنها در لوله هايي كه داراي رسوبات نرم باشند كارايي دارند. از ديگر ابزار مورد استفاده، برس ها و تميز كننده هاي فلزي هستند كه براي رسوبات سخت تر استفاده مي شوند. در كنار استفاده از اين ابزارها مي بايست از جت آب نيز استفاده نمود.

شستشوي هيدروليك

دستگاه هاي واترجت صنعتي موثرترين و كارآمدترين روش براي شستشوي لوله هاي مبدل هاي حرارتي مي باشند. اگر رسوبات مجرا ، نرم و سطحي باشند، واترجت هاي با فشار ۲۵۰ بار موثر خواهد بود. هرچه سختي رسوب و آلودگي بيشتر باشد از دستگاه هاي با فشار بالاتر استفاده مي شود.

تميز كردن سخت ترين رسوب ها و آلودگي ها و رسوبات پليمري با استفاده از واترجت فوق فشار قوي تا ۳۰۰۰ بار و با كيفيت بسيار مطلوب امكان پذير مي باشد.

پارامترهاي موثر در شستشو با واترجت

واترجت فوق فشار قوي مي تواند لوله هايي كه از هيچ روش ديگري قابل تميز شدن نيست را رسوب زدايي نمايد. آگاهي از تكنولوژي پيشرفته اين تجهيزات، موجب مي شود استفاده از واترجت هاي صنعتي با كارايي بسيار بيشتري همراه باشد.

پارامترهاي اصلي و موثر در شستشوي هيدروليك با واترجت ها

۱. فشار موثر جت آب

نيروي مورد نياز براي جدا كردن آلودگي ها از سطوح با فشار آب تامين مي شود. آلودگي هاي جزيي با فشار كم آب از بين مي روند ولي رسوبات سخت، پليمري، روغني و آلودگي هايي كه در اثر مرور زمان پيوندهاي سطحي محكمي با سطوح ايجاد كرده اند نياز به نيروي بسيار بيشتري براي رسوب زدايي دارند.

۲. فاصله نازل از سطح

وقتي كه نازل در فاصله نزديكتري به سطح آلودگي قرار داشته باشد، تاثير ضربه واتر جت بيشتر شده اثر تخريبي بيشتري بر روي آلودگي خواهد داشت. همچنين پمپي كه فشار فوق بالا را تامين مي كند از نوع پمپ پيستوني بوده و با اينكه جريان سيال پيوسته به نظر مي رسد، در هر دقيقه حدود ۴۰۰۰ ضربه پرفشار آب به سطح وارد مي كند. تاثير اين ضربه در فاصله نزديك بسيار زياد  مي باشد و با افزايش فاصله به دليل افزايش قطر ستون آب و كاهش انرژي، اين تاثير كمتر مي شود. تاثير فاصله در نمودار زير نمايش داده شده است.

تاثير فاصله نازل بر رسوب زدايي

تاثير فاصله نازل از سطح بر كارايي واترجت در رسوب زدايي

۳. دبي سيال

افزايش دبي (Flow Rate) سيال مي تواند سرعت تميز كردن را افزايش بدهد و همچنين تاثير فشار را نيز افزايش دهد. اما با افزايش دبي، علاوه بر مصرف بسيار بيشتر آب، نيروي عكس العمل وارد شده به اپراتور بيشتر و حمل نازل سخت تر مي شود. استفاده از انواع ربات ها اين مشكل را مرتفع مي نمايد. براي رسوب زدايي و تميز كردن داخل لوله ها با استفاده از انواع drain speed مي توان به راحتي از بالاترين نرخ سيال عبوري استفاده نمود. همچنين با استفاده از نازل هاي مختلف ميتوان نياز به دبي بالا را كمتر كرد و با هزينه كمتري به نتيجه دلخواه و مطلوب رسيد. در نمودار زير، تاثير دبي بر تميزكردن در فاصله يكسان نازل از سطح، نمايش داده شده است.

تاثير دبي بر رسوب زدايي 

تاثير دبي نازل بر كارايي واترجت در رسوب زدايي

۴. زاويه پاشش آب

بيشترين فشار آب زماني است كه مسير آن به صورت عمود بر سطح وارد شود. در اين حالت بيشترين نيرو به آلودگي وارد مي شود. ولي پاشش آب با زاويه ۴۵ درجه با دو كاركرد به تميز كردن كمك مي‌كند:

سهولت در جلو رفتن نازل

به عقب راندن رسوبات جدا‌شده و در نتيجه خروج آنها از لوله

۵. تعداد نازل ها

استفاده از چند خروجي در نازل موجب بالا رفتن سرعت رسوب زدايي سطح لوله ها مي شود. البته در مورد رسوبات سخت تر، به فشار آب و درنتيجه نيروي بيشتري براي جدا كردن آلودگي از سطح نياز است. در اين مواقع از تعداد كمتري خروجي نازل استفاده مي گردد. بنابراين براي هر پروژه مي بايست از لوازم جانبي مناسب استفاده نمود.

۶. كيفيت جت آب

برخي از نازل ها آب را به صورت كاملا متمركز و با فشار موثر بالاتري جت مي كنند. براي اين كار از تكنولوژي خاصي استفاده مي شود كه از توربولانس شدن آب خروجي از نازل جلوگيري مي كند. كيفيت آب خروجي از نازل تاثير به سزايي در كيفيت تميز كردن در مورد رسوبات سخت و پليمري دارد.

همچنين نازل هاي مختلفي براي كاربردهاي مختلف طراحي شده كه مي توان براي افزايش بهره وري در پروژه هاي مختلف از آنها استفاده نمود.

نازل فشار بالاي واترجت صنعتي

نازل فشار بالاي واترجت صنعتي با قدرت تخريب بالا

۷. دماي آب

براي زدودن آلودگي هايي كه از روغن، گريس و ترموپلاستيك تشكيل شده باشند واترجت آب گرم به مراتب بهتر از واترجت آب سرد عمل مي كند. همچنين در رسوبات و آلودگي هايي كه به سختي به سطح چسبيده باشند، با آب گرم بهتر از آب سرد مي توان نظافت نمود.

سخن پاياني

براي رسوب زدايي هميشه لازم نيست تجهيزات گران قيمت كه با بالاترين فشار آب عمليات شستشو را انجام مي دهند. طراحي صحيح مدل شستشو مي تواند در زمان و هزينه، صرفه جويي شود. انتخاب لوازم صحيح با محدوده فشار درست مي‌تواند منجر به رسوب زدايي با كارآمدي بالا شود . گاهي مي‌توان با انتخاب لوازم‌ جانبي صحيح و محدوده‌هاي كاري مناسب، با فشار ۱۲۰۰ بار به نتيجه مطلوب ‌تري نسبت به فشار ۲۵۰۰ بار دست يافت. انتخاب صحيح پارامترهاي شستشو تا حد زيادي به تجربه و دانش فني مربوط مي‌باشد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده اطلاعات فني ، تصاوير و قيمت مبدل حرارتي در معتبرترين برندها و انواع مدل ها به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد. همچنين مي توانيد از مشاوره رايگان با كارشناسان بامين تهويه بهره مند شويد.

نحوه انتخاب پمپ كف كش

پمپ كف كش داراي انواع گوناگوني هستند كه از جهات مختلف به انواع زير تقسيم مي شوند.

  1. پمپ كف كش ساده
  2. پمپ كف كش فلوتر دار (شامل قطع كن برقي)
  3. پمپ كف كش آب از بغل
  4. پمپ كف كش آب از رو
  5. پمپ كفكش آب خنك (كه در آن موتور به وسيله آب خنك مي‌شود)
  6. پمپ كفكش روغن خنك (كه در آن موتور به وسيله روغن خنك مي‌شود)
  7. پمپ كفكش خازن داخل
  8. پمپ كفكش خازن بيرون (تك فاز)
  9. پمپ كف كش تك فاز
  10. پمپ كف كش سه فاز

پمپ كف كش تكفاز با دهانه خروجي درسايز هاي ۱ و ¼ 1 و ۲ و ۳ اينچ  و پمپ كفكش‌ سه فاز با دهانه خروجي ۲ و ۳ و ۴ و ۶ اينچ ساخته مي‌شوند.

با توجه به گستردگي انواع پمپ كف كش ، انتخاب بهترين و مناسب ترين پمپ كف كش به تخصص نياز دارد، بنابراين پيشنهاد مي‌شود جهت انتخاب مناسب ترين پمپ كف كش با كارشناسان شركت بامين تهويه تماس حاصل نماييد تا بهترين پمپ كف كش متناسب با نياز  خود را به سهولت تهيه نماييد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده مشخصات فني انواع پمپ كفكش و لجن كش در معتبرترين برندها به سايت بامين تهويه مراجعه فرماييد. روي لينك زير كليك كنيد.

قيمت پمپ كف كش

نحوه عملكرد هواساز خانگي يا هواساز كوچك

جهت تهويه و تامين هواي مطبوع در ساختمان هاي مسكوني ، دستگاه هواساز خانگي از بهترين گزينه ها مي باشد. دستگاه هواساز خانگي يا هواساز كوچك وظيفه توليد هواي سرد در فصل تابستان و توليد هواي گرم در فصل زمستان را دارد . همچنين با در نظر گرفتن فيلتر مي توان هوا را تصفيه كرده و آلودگي هاي موجود را از بين برد.

توليد سرما در هواساز خانگي كوچك (ميني هواساز) به دو صورت امكان پذير است . يك سيستم تراكمي است كه سيكل تيريد در آن به كار رفته است . گاز مبرد به وسيله كمپرسور در مدار گردش كرده و در اواپراتور به وسيله منبسط شدن گرما را جذب مي كند . سيستم ديگري نيز در هواساز خانگي مورد استفاده قرار مي گيرد ، كه به صورت تبخيري عمل مي نمايد.

اين هواساز با بهره گيري از پدهاي سلولزي در داخل دستگاه و جريان آب ، هوا را خنك مي كند . هواساز ها در بخش خانگي مي توانند افقي يا عمودي نصب و اجرا شوند . ابعاد و ظرفيت اين دستگاه هاي هواساز نسبت به هواساز صنعتي و تجاري كوچكتر است .
استفاده از هواساز هاي مستقل و مجزا جهت هر واحد آپارتماني يعني هواساز آپارتماني مي تواند در كاهش مصرف انرژي اثر چشمگيري داشته باشد.

در دستگاه هاي هواساز جهت توليد هواي گرم، معمولا از كويل آب گرم استفاده مي گردد . آب گرم توليد شده از بويلر به وسيله پمپ ، وارد كويل آب گرم دستگاه شده و با هوا تبادل حرارت مي كند و هوا را گرم مي كند . همچنين جهت ايجاد گرمايش مي توان از هيترهاي برقي و يا كوره هواي گرم در دستگاه هاي هواساز نيز بهره برد. 

طرز كار هواساز خانگي

هواساز با استفاده از هيتر برقي و يا با استفاده از گرمايش مشعل هاي گاز سوز در كوره هواي گرم مي تواند توليد گرمايش نمايد . مشعل هاي گازي اتمسفريك با توليد شعله در لوله هاي آتش خوار ، لوله ها را داغ كرده و با هوا تبادل حرارت و هوا را گرم مي كند.

در گرمايش به وسيله كوره هواي گرم يا نياز به رطوبت زن مي باشد . مشعل ها با توليد هواي خشك ، رطوبت موجود در هوا را كاهش مي دهند.

جهت رفع اين مشكل در جايي كه اين دستگاه نصب مي گردد بايد لوله هايي جهت تامين هواي تازه تعبيه گردد . در هواسازهاي خانگي به وسيله ترموستات ديواري مي توان دماي محيط را كنترل نمود . هوشمند سازي ترموستات ها مصرف انرژي را كاهش مي دهد.

لازم به توضيح است كه استفاده از هيتر الكتريكي و يا كوره هواي گرم جهت كاركرد هواساز خانگي مناسب نمي باشد، زيرا استفاده از هيتر الكتريكي ميزان و هزينه مصرف انرژي را به مقدار قابل توجهي افزايش مي دهد. از طرف ديگر استفاده از كوره هواي گرم در هواساز خانگي يا هواساز كوچك موجب خشك شدن هواي گرم شده و ايجاد عوارض بهداشتي مي شود. هيتر الكتريكي و كوره هواي گرم در موارد خاصي كه استفاده از بويلر امكانپذير نمي باشد ، آن هم در فضاهايي غير از منازل و مراكز بهداشتي مناسب است

جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاهده مشخصات فني هواساز ، قيمت هواساز و خريد هواساز ، قيمت انواع هواساز به لينك زير مراجعه فرماييد.

ليست قيمت انواع هواساز

بهترين كولر گازي براي مناطق گرمسير

در اين مقاله قصد داريم به معرفي بهترين كولرهاي گازي براي استفاده در مناطق گرمسيري بپردازيم.

كشور ما به دليل موقعيت جغرافيايي داراي آب و هواي متنوعي مي باشد به همين دليل بايد با توجه به شهري كه در آن زندگي مي كنيم بهترين كولر گازي متناسب با آب و هواي خاص آن منطقه را انتخاب نماييم تا بتوانيم بهترين عملكرد و بازدهي را از آن شاهد باشيم.

از مناطقي كه روزهاي گرم زيادي را در طول يك سال تجربه مي كنند مناطق جنوبي كشور مثل شهر هاي استان هاي خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان ، سيستان و بلوچستان و... ميباشد كه در اغلب موارد در طول تابستان دماي هواي بالاي ۵۰ درجه سانتيگراد را تجربه مي كنند پس مطمئنا" كولر گازي مورد استفاده در اين مناطق با بسياري شهرهاي ديگر متفاوت مي باشد و بايد از كولر گازي استفاده نمود كه تحمل اين دما را داشته باشد و همچنين بتواند عملكردي مناسب در اين نوع منطقه آب و هوايي از خود نشان دهد.

كولر گازي مناسب مناطق گرمسيري

كولر گازي مناسب براي استفاده در مناطق گرمسيري بايد داراي يك كمپرسور قدرتمند باشد تا بتواند در اين شرايط آب و هوايي بازدهي مناسبي از خود نشان دهد.

 به طور كلي كمپرسورها در كولرهاي گازي به سه دسته تقسيم بندي مي شوند:

  1. كمپرسور اسكرول
  2. كمپرسور پيستوني
  3. كمپرسور روتاري

 همچنين كمپرسورها براي استفاده در شرايط آب و هوايي به سه دسته تقسيم بندي مي شوند:

  • T1براي آب و هواي معتدل و نيمه گرم
  • T2براي آب و هواي خنك
  • T3 براي مناطق گرمسيري با دماي هواي بسيار گرم

دسته بندي هاي ذكر شده به شما كمك مي كند تا متوجه شويد كه آيا كولر گازي مد نظر شما با منطقه آب و هوايي كه در آن هستيد مطابقت مي كند يا خير؟

بر اين اساس اگر شما در مناطق بسيار گرم مثل جنوب كشور زندگي مي كنيد بايد به دنبال كولرگازي برويد كه بر روي آن كلمهT3  ذكر شده است تا بتوانيد بهترين عملكرد را از كولر گازي خود شاهد باشيد.

ظرفيت كولر گازي :

در دسته بندي هايي كه پيش‌تر به آنها اشاره نموديم معياري نيز وجود دارد به نام  BTUكه هرچقدر عدد آن بالاتر باشد ميزان سرماي توليدي توسط كولر گازي بيشتر خواهد بود پس شما مي توانيد با توجه به محل مورد نظر براي نصب كولر گازي يك كولر با BTU  مناسب تهيه نماييد.

مصرف انرژي:

همچنين با توجه به اينكه در مناطق گرمسيري كولرگازي بايد انرژي بيشتري براي تامين خنكاي محيط مصرف بكند يكي از موارد مهم براي خريد كولر گازي توجه به ميزان مصرف انرژي آن است تا موجب صرف هزينه زياد برق نگردد به اين منظور ما بايد كولري با مصرف انرژي كمتر و بازدهي بالاتر را تهيه نماييم هرچند كه قيمت آن بالاتر نيز باشد ، پس حتماً به هنگام خريد به برچسب انرژي روي كولر توجه نماييد.

به طور كلي هنگام خريد هر وسيله اي در ابتدا بايد به نياز خودمان توجه داشته باشيم و بهترين گزينه را با در نظر گرفتن اين مطلب خريداري نماييم.خريد كولر گازي نيز از اين قضيه مستثني نمي باشد و از جمله اين موارد مي‌توان به نكات زير اشاره نمود:

محل مورد نظر براي استفاده كولر گازي و متراژ آن ، زيرا اگر محيط ما كوچك باشد استفاده از كولر گازي بزرگ تنها هزينه اضافي به خريداران تحميل مي‌كند و تاثيري در  سردي بيشتر هوا نخواهد داشت.

دقت در انتخاب برند نيز مي تواند بسيار مهم باشد ، برند و برچسب انرژي آن از موارد مهم به هنگام خريد كولر گازي مي باشد.

در ادامه به بهترين كولرهاي گازي براي مناطق گرمسيري اشاره مي كنيم:

بهترين كولر گازي براي مناطق گرمسير

كولر گازي تروپيكال گري

بهترين كولر گازي پنجره اي براي مناطق گرمسير

كولر گازي پنجره اي گري تروپيكال (گرمسيري) ۲۵۰۰۰ Turbo

بهترين كولر اسپليت براي مناطق گرمسيري

  1. كولر گازي اسپليت ال جي تروپيكال اينورتر 24000            
  2. كولر گازي اسپليت تكامسه تروپيكال مدل TK25T3              
  3. كولر گازي اسپليت مهراصل تروپيكال مدل 24000             
  4. كولر گازي اسپليت سامسونگ كاستي چهار طرفه گرمسيري 48000    
  5. كوكرگازي اسپليت پاناسونيك گرمسيري مدل 24000          
  6. كولر گازي اسپليت تي سي ال 19000 گرمسيري سري JET 
  7. كولر گازي اسپليت مديا ميشن سرد 36000 گرمسيري          

در ادامه مي توانيد اطلاعات فني، تصاوير و قيمت كولر گازي در انواع مدل ها برندها و ظرفيت ها را در وبسايت بامين تهويه مشاهده نماييد.